Distance education and psychology teaching: impasses and possibilities from the perspective of psychologists and students
DOI:
https://doi.org/10.53628/emrede.v7i1.522Keywords:
Distance education. I teach psychology. Superior Teaching.Abstract
The research sought to understand the relationships between distance education and training in psychology, from the perspective of psychology students and psychologists from Bahia. A survey was carried out through an online semi-structured questionnaire, not which contemplated the following topics: a) Insertion of EaD in psychology graduation; b) Perceptions about EaD in Psychology graduation; c) EaD and curricular guidelines of Psychology. It was identified that the participants present low achievement and little development of fundamental skills for the performance. It was concluded that it is necessary to adapt two pedagogical resources and methodologies adopted in the EaD modality in order to guarantee a better use of the content.
Downloads
Metrics
References
ALENCAR, Delmo de Carvalho et al. Efetividade da educação a distância no conhecimento de enfermeiros sobre estomias intestinais de eliminação. Rev. GaúchaEnferm., Porto Alegre, v. 39, e2018-0009, 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/1983-1447.2018.2018-0009
ALMEIDA, L. M., CANABARRO, S. T., SILVA, H. T. H. Ferramenta de ensino-aprendizagem na área da saúde Massive Open Online Courses. EmRede. v. 4, n. 1, p. 130-142, 2017.
Associação Brasileira de Ensino de Psicologia – ABEP. Grupo de trabalho sobre educação a distância (GT), Brasília, 2007. Recuperado em 07 janeiro, 2010, da ABEP: www.abepsi.org.br
ARCÚRIO, Michelle Salgado Ferreira. Autonomia do aprendiz na educação a distância. Partes. 2008.
AZAMBUJA, M. A. de; GUARESCHI, N. M. de F. Devir vírus. Rev. Dep. de Psicol., UFF, Niterói, v. 19, n. 2, p. 439-454, jul./dez. 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-80232007000200013
BASTOS, Antônio Virgílio Bittencourt; GOMIDE, Paula Inez Cunha. O psicólogo brasileiro: sua atuação e formação profissional. Psicol. cienc. prof., Brasília, v. 9, n. 1, p. 6-15, 1989. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-98931989000100003
BOARINI, Maria Lucia. A formação do psicólogo. Psicol. estud., Maringá, v. 12, n. 2, p. 443-444, Aug. 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-73722007000200027
BRASIL. Ministério da Educação, Conselho Nacional de Educação/ Câmara de Educação Superior. Parecer 0062/2004. Aprovado em 19/02/2004, fixa as Diretrizes Curriculares Nacionais para os cursos de graduação em Psicologia. Brasília. 2004.
BRASIL. Ministério da Educação, Conselho Nacional de Educação/ Câmara de Educação Superior. Resolução CNE N° 5/2011. Aprovado em 15/03/2011, fixa as Diretrizes Curriculares Nacionais para os cursos de graduação em Psicologia. Brasília. 2011.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 1.134, de 10 de outubro de 2016. Revoga a Portaria MEC nº 4.059, de 10 de dezembro de 2004, e estabelece nova redação para o tema. 2016a.
BRASIL. Conselho Nacional de Saúde. Resolução Nº 510/2016 de 7 de abril de 2016. Dispõe sobre as normas aplicáveis a pesquisas em Ciências Humanas e Sociais. 2016b.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria Nº 2.117, de 6 de dezembro de 2019. Dispõe sobre a oferta de carga horária na modalidade de Ensino a Distância - EaD em cursos de graduação presenciais ofertados por Instituições de Educação Superior - IES pertencentes ao Sistema Federal de Ensino.
CAMPOS, K. A.; SANTOS, F. M. D. A educação a distância no âmbito da educação permanente em saúde do Sistema Único de Saúde (SUS). Revista do Serviço Público, v. 67, n. 4, p. 603-626, 2016. DOI: https://doi.org/10.21874/rsp.v67i4.1055
CARRARO, P. R.; ANDRADE, A. S. Educação a distância, professor, tutor e aprendizagem: as mudanças que faltam. Revista EIXO, Brasília-DF, v. 4, n. 2, julho-dezembro, 2015.
CASTRO, C. H. S. Construindo cursos on-line interativos: considerações de design instrucional. Texto Livre: Linguagem e Tecnologia, 01 novembro 2012, Vol.5(2), pp.48-54, 2012. DOI: https://doi.org/10.17851/1983-3652.5.2.48-54
CAVALARI JUNIOR, O; SALLUN, W. G.; ROSETTI JUNIOR, H.; SCHIMIGUEL, J. Panorama da especialização em gestão pública municipal, oferecida pelo Instituto Federal do Espírito Santo, na modalidade de ensino a distância. Revista Iberoamericana De Educación, v.60, n.4, 2007. DOI: https://doi.org/10.35362/rie6041284
CONSELHO FEDERAL DE PSICOLOGIA. Ano da formação em psicologia: revisão das diretrizes curriculares nacionais para os cursos de graduação em psicologia /Conselho Federal de Psicologia, Associação Brasileira de Ensino de Psicologia e Federação Nacional dos Psicólogos. – São Paulo: Conselho Federal de Psicologia/Associação Brasileira de Ensino de Psicologia, 2018.
CONSELHO NACIONAL DE SAÚDE. Comissão Intersetorial de Recursos Humanos e Relações de Trabalho. Contra a Graduação a Distância na Área da Saúde. 2016b.
CONSELHO NACIONAL DE SAÚDE. Resolução CNS nº 515, de 07 de outubro de 2016a.
COSTA, Dayane Aparecida Silva et al. Diretrizes curriculares nacionais das profissões da Saúde 2001-2004: análise à luz das teorias de desenvolvimento curricular. Interface (Botucatu), Botucatu, v. 22, n. 67, p. 1183-1195, Dez. 2018. Available from <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-32832018000401183&lng=en&nrm=iso>. access on 20 Dec. 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/1807-57622017.0376
DAMASCENO, N. F. P; MÜLLER, N.; CORDEIRO, M. J. J. A., MISSIO, L., REIS, C. B., SALES, C. M. Formação em psicologia: o processo histórico e a análise de um projeto político pedagógico. Interfaces da Educ., Paranaíba, v.7, n.21, p.243-264, 2016. DOI: https://doi.org/10.26514/inter.v7i21.1104
DAVID, P. B. et al. Web lessons dialogue: the use of freire´s approach on the elaboration of on-line instructional materials. ETD - Educação Temática Digital, v. 16, n. 1, 2014.
FRANCA, C. L.; MATTA, K. W. da; ALVES, E. D. Psicologia e educação a distância: uma revisão bibliográfica. Psicol. cienc. prof., Brasília, v. 32, n. 1, p. 04-15, 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-98932012000100002
FIGUEIREDO, G. O.; VERMELHO, S. C.; Desafios para a qualidade da Educação a Distância na área da saúde: Teoria Crítica, Processo de Trabalho e Interação Social. EmRede. v. 4, n. 1, p. 4-26, 2017.
FIRAT, M. Measuring the e-Learning Autonomy of Distance Education Students. Open Praxis, v. 8, n. 3, p. 191-202, 2016. DOI: https://doi.org/10.5944/openpraxis.8.3.310
GOTTARDI, M. A autonomia na aprendizagem em educação a distância: competência a ser desenvolvida pelo aluno. Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância. RBAAD, v 14, p. 109-123, 2015. DOI: https://doi.org/10.17143/rbaad.v14i0.268
GUARESCHI, N. M. Formação em Psicologia, Práticas Profissionais e Produção de Saberes. Psicol. cienc. prof., Brasília, v. 38, n. 2, p. 191-195, jun. 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/1982-3703000022018
LEMOS, F. C. S. Educação a distância na sociedade de controle. Estudos e Pesquisas em Psicologia, UERJ, v. 9, n. 3, p. 664-678, 2009. DOI: https://doi.org/10.12957/epp.2009.9076
LEROY, F. S.; COELHO, A. C. O.; NIITSUMA, E. N. A.; GOMES, F. B. F.; LANZA, F. M.; RIBEIRO, G. C.; BUENO, I. C.; PEREIRA, K. C.; GROSSI, M. A. F.; MIRANDA, M. C. R.; VIEIRA, N. F.; RODRIGUES, R. N.; LANA, F. C. F. Educação permanente em saúde: a experiência do uso da educação a distância na capacitação em ações de controle da hanseníase. EmRede. v. 4, n. 1, p. 235-250, 2017.
LÉVY, P. A inteligência coletiva: por uma antropologia do ciberespaço. 4. ed. São Paulo: Loyola, 2003
MACEDO, João Paulo; DIMENSTEIN, Magda. Formação do psicólogo para a saúde mental: a psicologia piauiense em análise. Interface (Botucatu), Botucatu, v. 15, n. 39, p. 1145-1158, Dec., 2011. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-32832011005000021
MARTINS, L. B.; ZERBINI, T. Educação a distância em instituições de ensino superior: uma revisão de pesquisas. Rev. Psicol., Organ. Trab., Florianópolis, v. 14, n. 3, p. 271-282, set. 2014.
MARTINS-SILVA, P. de O.; SILVA JUNIOR, A. da; LIBARDI, M. B. A. de O. Psicologia Organizacional e do Trabalho: Relato de Experiência em Estágio Supervisionado. Psicol. cienc. prof., Brasília, v. 35, n. 4, p. 1327-1339, Dec. 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/1982-3703000722014
MEDEIROS, M. A. T. de; BRAGA-CAMPOS, F.; MOREIRA, M. I. B. A integralidade como eixo da formação em proposta interdisciplinar: estágios de Nutrição e Psicologia no campo da Saúde Coletiva. Rev. Nutr., Campinas, v. 27, n. 6, p. 785-798, Dec. 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/1415-52732014000600012
OLIVEIRA, M. A. N. Educação à Distância como estratégia para a educação permanente em saúde: possibilidades e desafios. Rev. bras. enferm., Brasília, v. 60, n. 5, p. 585-589, Oct. 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S0034-71672007000500019
ORNELAS, J.; VARGAS-MONIZ, M. Formação em psicologia comunitária e os seus contributos pedagógicos para a participação cívica. Educ. rev., Curitiba, n. 53, p. 39-58, Sept. 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.36580
OTANI, M. et al. A Educação a Distância na Formação de Profissionais da Saúde: Revisão Integrativa da Literatura. Atas CIAIQ, v. 2, pp. 232-241, 2016.
PERETTA, A. A. C. S.; SILVA, S. M. C.; NAVES, F. F., NASCIUTTI, F. M. B.; SILVA, L. S. Novas diretrizes em tempos desafiadores: formação em Psicologia para atuar na Educação. Psicologia Escolar e Educacional, v. 19, n. 3, set./dez.2015, p. 547-556. DOI: https://doi.org/10.1590/2175-3539/2015/0193893
POPPE, A. R. S.; BATISTA, S. H. S. Formação em Psicologia no contexto das diretrizes curriculares nacionais: uma discussão sobre os cenários da prática em saúde. Psicol. cienc. prof., Brasília, v. 32, n. 4, 2012, p. 986-999. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-98932012000400016
PRIMO, A. F. T. A emergência das comunidades virtuais. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 10., 1997, Santos. Anais […]. Santos: INTERCOM, 1997.
RIBEIRO, L. R. de C.; OLIVEIRA, M. R. G. de; MILL, D. Ensino superior, tutoria online e profissão docente. Reflexão & Ação, Rio Grande do Sul, v. 17, n. 2, p. 243-258, 2009.
RUMBLE, G. A tecnologia da Educação a distância em cenários do terceiro mundo. In: PRETI, Orestes (org.). Educação a distância: Construindo significados. Cuiabá: NEAD/IE – UFMT; Brasília: Plano, 2000.
SOUZA, N. S.; MONTEIRO, D. M.; SILVA, K. K. D.; SCHILLING, A. Z.; BECK, C. L. C.; FELIPPE, K. C. O uso da problematização em educação a distância: desafios e contribuições para a formação em saúde. EmRede. v. 4, n. 1, p. 220-234, 2017.
SLOCOZINSKI, H.; SANTAROSA, L. M. C. Compartilhando e aprendendo junto com o aluno – experiências de processo mediado pela Web. Informática na Educação, Porto Alegre, v. 7, n. 2, p. 63-80,2004. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-1654.4934
TANAKA, E. Z. et al. A educação a distância nos cursos de graduação em enfermagem: aplicação e efetividade. Revista online de Política e Gestão Educacional, [s.l.], p. 831-841, out. 2017. ISSN 1519-9029. DOI: https://doi.org/10.22633/rpge.v21.n.esp1.out.2017.10455
TAROUCO, L. M. R.; MORO, E. L. da S.; ESTABEL, L. B. O professor e os alunos como protagonistas na educação aberta e a distância mediada por computador. Educ. Rev., Curitiba, 21, 2003. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.281
TONELLI, E.; SOUZA, C. H. M.; ALMEIDA, F. M. A praxis docente nos ambientes virtuais de aprendizagem no contexto da dialogicidade. Observatorio (OBS*), Lisboa, v. 9, n. 1, p. 149-158, jan. 2015. DOI: https://doi.org/10.15847/obsOBS912015818
TORREZ, M. N. F.; AROUCA, R.; RIBEIRO, A. Formação em Saúde e Educação a Distância: as escolhas desafiadoras de uma escola socialmente compromissada. EmRede. v. 4, n. 1, p. 27-37, 2017.
VASCONCELOS L.; GUEDES L. F. A. E-surveys: Vantagens e Limitações dos Questionários Eletrônicos Via Internet no Contexto da Pesquisa Científica. Apresentação realizada na X SEMEAD, FEA-USP, 2007.
VEADO, P. M. Limites e possibilidades para implementação da modalidade EAD na Universidade Federal de Goiás - Regional Jataí. 2017. 115 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Goiás, Jataí, 2017.
VERGARA, Sylvia Constant. Estreitando relacionamentos na educação a distância. Cad. EBAPE.BR, Rio de Janeiro, v. 5, n. esp., p. 01-08, jan. 2007. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1679-39512007000500010. Acesso em: 30 jan. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/S1679-39512007000500010
ZABALA, A. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: ArtMed, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Pablo Mateus dos Santos Jacinto, Ana Lúcia Pellegrini Pessoa dos Reis, Tereza Cristina Pereira Carvalho Fagundes
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
By submitting an article to EmRede Journal and having it approved, the authors agree to transfer, without remuneration, the following rights to EmRede: the rights of first publication and the permission for EmRede to redistribute this article and its metadata to indexing and reference that its editors deem appropriate. By virtue of appearing in this public access magazine, the articles are free to use by the authors, with attributions that allow distribution, remix, adaptation and creation based on your work, even for commercial purposes, as long as due credit is given for the original creation to EmRede Journal.
Creative Commons License - Attribution 4.0 International (CC-BY).