Education in the physical and virtual space: the teacher's role in the face of the education crisis

Authors

  • Shênia Souza Giarola Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil, sheniagiarola@hotmail.com
  • Gabriela Ferreira de Andrade Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ), Seropédica, Rio de Janeiro, Brasil, b.igaa@hotmail.com

DOI:

https://doi.org/10.53628/emrede.v7i1.492

Keywords:

Authority. Education Crisis. Physical environment. Virtual environment.

Abstract

This article aims to think about possible solutions to the education crisis and to inquire about the educator's challenges in the face of a new paradigm inserted in the educational link, that is, it intends to evaluate the educator's role in relation to education in the physical space. and virtual and how these modalities should rethink their role in the face of this crisis. To do so, we will analyze the figure or stereotype of the teacher thought from the old educational model, in order to reflect and reorganize the social status that is attributed to him, avoiding, in this way, that we throw on the shoulders of the students the burden of education remain in crisis. Let us see, through the method of literature review, this question.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Shênia Souza Giarola, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil, sheniagiarola@hotmail.com

Doctoral student and Master in Philosophy at the Federal University of Minas Gerais - UFMG, line of Ethics and Political Philosophy. Specialist in Teaching Sociology in High School at UFSJ. she was a content teacher and advisor for the specialization of Teaching Philosophy in High School at UFSJ, as well as a Substitute Professor at the Federal University of São João del Rei.

Gabriela Ferreira de Andrade, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ), Seropédica, Rio de Janeiro, Brasil, b.igaa@hotmail.com

Master by the Graduate Program in Philosophy at the Federal Rural University of Rio de Janeiro. Graduated in Philosophy from the Federal University of São João del Rei (2016)

References

ALVES, Lynn; NOVA, Cristiane. Educação a Distância: Uma Nova Concepção de Aprendizagem e Interatividade. São Paulo: Futura, 2003.

AMADO, J. A indisciplina e a formação do professor competente. In: Anais... Seminário Modelos e Práticas de Formação Inicial de Professores. Lisboa: Universidade de Lisboa, p. 1-19. Disponível em: http://www.educ.fc.ul.pt/recentes/mpfip/pdfs/ joaoamado.pdf. Acesso em: 6 dez. 2014.

AQUINO, J. G. A violência escolar e a crise da autoridade docente. Cadernos Cedes, Campinas, v. 19, n. 47, p. 7-19, 1998. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ ccedes/v19n47/v1947a02.pdf. Acesso em: 2 ago. 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-32621998000400002

ARENDT, Hannah. Da Violência. Trad. Maria Claudia Drummond Trindade. Brasília: Universidade de Brasília. 1985.

ARENDT, Hannah. On the Nature of Totalitarianism: An Essay in Understanding. In. Essays in Understanding, 1930-1954: Formation, Exile, and Totalitarianism. Nova York: Schocken, 2005, p. 328 – 360.

ARENDT, Hannah. Entre o Passado e o Futuro. Cidade: Perspectiva, 2007.

ARENDT, Hannah. A Condição Humana. Rio de Janeiro, Forense Universitária, 2010. 11ª Ed.

BELLONI, M. L. Educação a distância. Campinas: Autores Associados, edição: 1999 e 2003.

BOARINI, M. L. Indisciplina Escolar: Uma construção Coletiva. Psicol. Esc. Educ., Maringá, v. 17, n. 1, p. 123-131, 2013. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ pee/v17n1/a13v17n1.pdf. Acesso em: 04 dez. 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-85572013000100013

CHAUÍ, M. de S. Ideologia e educação. São Paulo: Cedes/Cortez, 1980.

CONTE, E.; HABOWSKI, A. C. O agir comunicativo na educação como dispositivo e autoridade epistêmica à práxis tecnológica. Educ. Soc., Campinas, v. 40, p. 1-15, 2019. DOI: 10.1590/es0101-73302019193424. DOI: https://doi.org/10.1590/es0101-73302019193424

FREIRE, P. Dialogando sobre disciplina com Paulo Freire. In: D'ANTOLA, Arlette (org.). Disciplina na escola: Autoridade versus autoritarismo. São Paulo: EPU, 1989. p. 1-12.

GUIMARÃES, Luciano Sathler Rosa. O aluno e a sala de aula virtual. In: LITTO, Frederic Michael; FORMIGA, Marcos (org.). Educação a distância: o estado da arte. v. 2. São Paulo: Pearson, 2012. p. 126-133.

HABOWSKI, A. C.; CONTE, E.; BRANCO, L. S. A. A autoridade pedagógica na cultura digital: desafios do mundo hipercontectado e desorientado. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL PESSOA ADULTA, SAÚDE E EDUCAÇÃO, 4., 2018, Porto Alegre. Anais [...]. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2018. Disponível em: http://editora.pucrs.br/acessolivre/ anais/sipase/assets/edicoes/2018/arquivos/1.pdf. Acesso em: 01 set. 2019.

HENTGES, A.; MORAES, M.L. B. de. Imaginários da docência: refletindo sobre a formação inicial de professores a distância. Em Rede: revista de educação a distância, v. 6, n. 1, p. 29 – 40, 2019. Disponível em: https://www.aunirede.org.br/revista/ index.php/ emrede/article/view/425/418. Acesso em: 10 jul. 2019.

MACHADO, L. D.; MACHADO, E. de C. O papel da tutoria em ambientes da EAD. In: Congresso Internacional de Educação a Distância, 11., 2004, Salvador. Anais [...]. Salvador: ABED, 2004. Disponível em: http://www.abed.org.br/congresso2004/por/ htm/022-TC-A2.htm. Acesso em: 15 ago. 2019. DOI: https://doi.org/10.29327/3860.11.20-9

MAIA, C.; MATTAR, J. ABC da EaD: a educação a distância hoje. São Paulo: Prentice Hall, 2007.

MARTINS, R. X.; SANTOS, T. L. P.; FRAUDE, E. G.; SERAFIM, L. B. 2013. Por que eles desistem? Estudo sobre a evasão em cursos de licenciatura a distância. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE ENSINO SUPERIOR A DISTÂNCIA, 10., 2013, Belém. Anais [...]. Belém: UniRede, 2013.

PLATÃO, República. Tradução Maria Helena da Rocha Pereira. 9. ed. Lisboa: Fundação Calouste Gulbbenkian, 2001.

RABUSKE, A. S. “Alunos-problema”: Discutindo práticas implicadas na produção do anormal. Porto Alegre: 2006. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/bitstream/ handle/10183/7678/000552511.pdf?sequence=1. Acesso em: 02 dez. 2014.

SANTOS, H. C.A Indisciplina na Escola: causas, prevenções e enfrentamento a dos. Revista Estação Científica, n. 15, p. 1 – 13, 2016. Disponível em: http://portal.estacio.br/media/6078/3-a-indisciplina-na-escola-causas-preven%C3%A7%C3%B5es-e-enfrentamento.pdf. Acesso em: 28 ago. 2019.

SILVA, M. P.; NEVES, I. P. O que leva os alunos a serem (in)disciplinados? Uma análise sociológica centrada em contextos diferenciados de interacção pedagógica. Revista de Educação, vol. XII, n. 2, p. 37-57, 2004. Disponível em: http://essa.ie.ulisboa.pt/ ficheiros/ artigos/revistas_com_revisao_cientifica/2004_oquelevaosalunosaserem.pdf. Acesso em: 05 dez. 2014.

SOUZA, S. de; FRANCO, V.S.; COSTA, M. L. F. Educação a distância na ótica discente. Educ. Pesqui., São Paulo, v. 42, n. 1, p. 99 – 113, 2016. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ep/v42n1/1517-9702-ep-42-1-0099.pdf. Acesso em: 01 set. 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/s1517-9702201603133875

TAROUCO, L. M. R.; MORO, E. L.da S.; ESTABEL, L. B. O professor e os alunos como protagonistas na educação aberta e a distância mediada por computador. Educar em Revista, Curitiba, n. 21, p. 29-44, 2003. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.281

VIANNA, I. Dialogando sobre disciplina com Paulo Freire. In. D’Antolla, A.(org.) Disciplina na escola: autoridade versus autoritarismo. São Paulo: E.P.U., 1989.

Published

2020-05-15

How to Cite

Giarola, S. S., & Andrade, G. F. de. (2020). Education in the physical and virtual space: the teacher’s role in the face of the education crisis. EmRede - Distance Education Journal, 7(1), 42–54. https://doi.org/10.53628/emrede.v7i1.492