Education in the physical and virtual space: the teacher's role in the face of the education crisis
DOI:
https://doi.org/10.53628/emrede.v7i1.492Keywords:
Authority. Education Crisis. Physical environment. Virtual environment.Abstract
This article aims to think about possible solutions to the education crisis and to inquire about the educator's challenges in the face of a new paradigm inserted in the educational link, that is, it intends to evaluate the educator's role in relation to education in the physical space. and virtual and how these modalities should rethink their role in the face of this crisis. To do so, we will analyze the figure or stereotype of the teacher thought from the old educational model, in order to reflect and reorganize the social status that is attributed to him, avoiding, in this way, that we throw on the shoulders of the students the burden of education remain in crisis. Let us see, through the method of literature review, this question.
Downloads
Metrics
References
ALVES, Lynn; NOVA, Cristiane. Educação a Distância: Uma Nova Concepção de Aprendizagem e Interatividade. São Paulo: Futura, 2003.
AMADO, J. A indisciplina e a formação do professor competente. In: Anais... Seminário Modelos e Práticas de Formação Inicial de Professores. Lisboa: Universidade de Lisboa, p. 1-19. Disponível em: http://www.educ.fc.ul.pt/recentes/mpfip/pdfs/ joaoamado.pdf. Acesso em: 6 dez. 2014.
AQUINO, J. G. A violência escolar e a crise da autoridade docente. Cadernos Cedes, Campinas, v. 19, n. 47, p. 7-19, 1998. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ ccedes/v19n47/v1947a02.pdf. Acesso em: 2 ago. 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-32621998000400002
ARENDT, Hannah. Da Violência. Trad. Maria Claudia Drummond Trindade. Brasília: Universidade de Brasília. 1985.
ARENDT, Hannah. On the Nature of Totalitarianism: An Essay in Understanding. In. Essays in Understanding, 1930-1954: Formation, Exile, and Totalitarianism. Nova York: Schocken, 2005, p. 328 – 360.
ARENDT, Hannah. Entre o Passado e o Futuro. Cidade: Perspectiva, 2007.
ARENDT, Hannah. A Condição Humana. Rio de Janeiro, Forense Universitária, 2010. 11ª Ed.
BELLONI, M. L. Educação a distância. Campinas: Autores Associados, edição: 1999 e 2003.
BOARINI, M. L. Indisciplina Escolar: Uma construção Coletiva. Psicol. Esc. Educ., Maringá, v. 17, n. 1, p. 123-131, 2013. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ pee/v17n1/a13v17n1.pdf. Acesso em: 04 dez. 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-85572013000100013
CHAUÍ, M. de S. Ideologia e educação. São Paulo: Cedes/Cortez, 1980.
CONTE, E.; HABOWSKI, A. C. O agir comunicativo na educação como dispositivo e autoridade epistêmica à práxis tecnológica. Educ. Soc., Campinas, v. 40, p. 1-15, 2019. DOI: 10.1590/es0101-73302019193424. DOI: https://doi.org/10.1590/es0101-73302019193424
FREIRE, P. Dialogando sobre disciplina com Paulo Freire. In: D'ANTOLA, Arlette (org.). Disciplina na escola: Autoridade versus autoritarismo. São Paulo: EPU, 1989. p. 1-12.
GUIMARÃES, Luciano Sathler Rosa. O aluno e a sala de aula virtual. In: LITTO, Frederic Michael; FORMIGA, Marcos (org.). Educação a distância: o estado da arte. v. 2. São Paulo: Pearson, 2012. p. 126-133.
HABOWSKI, A. C.; CONTE, E.; BRANCO, L. S. A. A autoridade pedagógica na cultura digital: desafios do mundo hipercontectado e desorientado. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL PESSOA ADULTA, SAÚDE E EDUCAÇÃO, 4., 2018, Porto Alegre. Anais [...]. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2018. Disponível em: http://editora.pucrs.br/acessolivre/ anais/sipase/assets/edicoes/2018/arquivos/1.pdf. Acesso em: 01 set. 2019.
HENTGES, A.; MORAES, M.L. B. de. Imaginários da docência: refletindo sobre a formação inicial de professores a distância. Em Rede: revista de educação a distância, v. 6, n. 1, p. 29 – 40, 2019. Disponível em: https://www.aunirede.org.br/revista/ index.php/ emrede/article/view/425/418. Acesso em: 10 jul. 2019.
MACHADO, L. D.; MACHADO, E. de C. O papel da tutoria em ambientes da EAD. In: Congresso Internacional de Educação a Distância, 11., 2004, Salvador. Anais [...]. Salvador: ABED, 2004. Disponível em: http://www.abed.org.br/congresso2004/por/ htm/022-TC-A2.htm. Acesso em: 15 ago. 2019. DOI: https://doi.org/10.29327/3860.11.20-9
MAIA, C.; MATTAR, J. ABC da EaD: a educação a distância hoje. São Paulo: Prentice Hall, 2007.
MARTINS, R. X.; SANTOS, T. L. P.; FRAUDE, E. G.; SERAFIM, L. B. 2013. Por que eles desistem? Estudo sobre a evasão em cursos de licenciatura a distância. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE ENSINO SUPERIOR A DISTÂNCIA, 10., 2013, Belém. Anais [...]. Belém: UniRede, 2013.
PLATÃO, República. Tradução Maria Helena da Rocha Pereira. 9. ed. Lisboa: Fundação Calouste Gulbbenkian, 2001.
RABUSKE, A. S. “Alunos-problema”: Discutindo práticas implicadas na produção do anormal. Porto Alegre: 2006. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/bitstream/ handle/10183/7678/000552511.pdf?sequence=1. Acesso em: 02 dez. 2014.
SANTOS, H. C.A Indisciplina na Escola: causas, prevenções e enfrentamento a dos. Revista Estação Científica, n. 15, p. 1 – 13, 2016. Disponível em: http://portal.estacio.br/media/6078/3-a-indisciplina-na-escola-causas-preven%C3%A7%C3%B5es-e-enfrentamento.pdf. Acesso em: 28 ago. 2019.
SILVA, M. P.; NEVES, I. P. O que leva os alunos a serem (in)disciplinados? Uma análise sociológica centrada em contextos diferenciados de interacção pedagógica. Revista de Educação, vol. XII, n. 2, p. 37-57, 2004. Disponível em: http://essa.ie.ulisboa.pt/ ficheiros/ artigos/revistas_com_revisao_cientifica/2004_oquelevaosalunosaserem.pdf. Acesso em: 05 dez. 2014.
SOUZA, S. de; FRANCO, V.S.; COSTA, M. L. F. Educação a distância na ótica discente. Educ. Pesqui., São Paulo, v. 42, n. 1, p. 99 – 113, 2016. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ep/v42n1/1517-9702-ep-42-1-0099.pdf. Acesso em: 01 set. 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/s1517-9702201603133875
TAROUCO, L. M. R.; MORO, E. L.da S.; ESTABEL, L. B. O professor e os alunos como protagonistas na educação aberta e a distância mediada por computador. Educar em Revista, Curitiba, n. 21, p. 29-44, 2003. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.281
VIANNA, I. Dialogando sobre disciplina com Paulo Freire. In. D’Antolla, A.(org.) Disciplina na escola: autoridade versus autoritarismo. São Paulo: E.P.U., 1989.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Shênia Souza Giarola, Gabriela Ferreira de Andrade
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
By submitting an article to EmRede Journal and having it approved, the authors agree to transfer, without remuneration, the following rights to EmRede: the rights of first publication and the permission for EmRede to redistribute this article and its metadata to indexing and reference that its editors deem appropriate. By virtue of appearing in this public access magazine, the articles are free to use by the authors, with attributions that allow distribution, remix, adaptation and creation based on your work, even for commercial purposes, as long as due credit is given for the original creation to EmRede Journal.
Creative Commons License - Attribution 4.0 International (CC-BY).