Regulatory Foundations for Hybrid Teaching and Learning in Higher Education
DOI:
https://doi.org/10.53628/emrede.v11i.1099Keywords:
Hybrid education, Higher Education, Information and Communication TechnologiesAbstract
This article analyzes the regulations for hybrid education in Brazilian higher education, focusing on CNE/CP No. 34/2023 and MEC Regulation No. 2,117/2019, highlighting their contributions and limitations. Through documentary analysis, the need for flexibility in the regulations to integrate presential and online practices is explored. The results point to challenges in teacher training and infrastructure for the adoption of hybrid teaching processes.
Downloads
Metrics
References
BACICH, L.; TANZI NETO, A.; TREVISANI, F. M. Ensino híbrido: Personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CP nº 34, de 8 de agosto de 2023. Estabelece diretrizes nacionais para o ensino e aprendizado híbrido destinado à formação graduada, pós-graduação stricto sensu e à pesquisa institucional presenciais, mediados por tecnologias de informação e comunicação. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, 2023. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/secretaria-de-regulacao-e-supervisao-da-educacao-superior-seres/30000-uncategorised/91051-educacao-hibrida Acesso em: 21 jul. 2024.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria Nº 2.117, de 6 de dezembro de 2019. Dispõe sobre a oferta de carga horária na modalidade de Educação a Distância - EaD em cursos de graduação presenciais. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, 11 dez. 2019. Disponível em: https://www.in.gov.br/web/dou/-/portaria-n-2.117-de-6-de-dezembro-de-2019-231491820. Acesso em: 21 jul. 2024.
CHIZZOTTI, A. Pesquisa qualitativa em ciências humanas e sociais. Petrópolis: Vozes, 2008.
FILATRO, A. CAVALCANTI, C. C. Metodologias Inovativas: na educação presencial, a distância e corporativa. São Paulo: Saraiva, 2018.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de Pesquisa. 5a ed. São Paulo: Atlas, 2010.
HORN, M. B.; STAKER, H. Blended: usando a inovação disruptiva para aprimorar a educação. Trad. Maria Cristina Gularte Monteiro. Porto Alegre:Penso, 2015.
LÜDKE, M.; ANDRÉ, M.. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
MARTINS, H. H. T. de S. Metodologia qualitativa de pesquisa. Educ. Pesquisa. São Paulo, v. 30, n. 2, p. 289-300, ago. 2004. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/ep/a/4jbGxKMDjKq79VqwQ6t6Ppp/?format=pdf> >.. Acessado em: 12/07/2024. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022004000200007
MATOS, C. C.; COUTINHO, D. J. G.. Desafios Educacionais: A resistência do professor às novas tecnologias e a necessidade de capacitação. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação, v. 10, n. 5, p. 1069-1079, 2024. DOI: https://doi.org/10.51891/rease.v10i5.13181
MORAN, J. M.; Educação Híbrida: um conceito-chave para a educação hoje. In: BACICH, L.; TANZI NETO, A.; TREVISANI, F. de M. (Org.). Ensino Híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, p. 27-45, 2015.
MOURA F. R. C. Avaliação da aprendizagem : princípios e perspectivas.Iguatu, CE : Quipá Editora, 2023.
SELWYN, N. Educação e tecnologia: Questões críticas e futuros possíveis. Porto Alegre: Artmed, 2017 DOI: https://doi.org/10.31235/osf.io/6hr5b
SILVA, M. Q. V. Avaliação personalizada: reflexão a partir do ensino híbrido. EDUCTE: Revista Científica do Instituto Federal de Alagoas, v. 14, p. 47-62, 2023.
SILVA, M. R. C.; MACIEL, C.; ALONSO, . M.. Hibridização do ensino nos cursos de graduação presenciais das universidades federais: uma análise da regulamentação. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, v. 33, n. 1, p. 95-117, 2017. DOI: https://doi.org/10.21573/vol33n12017.66185
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Simone Costa Andrade dos Santos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By submitting an article to EmRede Journal and having it approved, the authors agree to transfer, without remuneration, the following rights to EmRede: the rights of first publication and the permission for EmRede to redistribute this article and its metadata to indexing and reference that its editors deem appropriate. By virtue of appearing in this public access magazine, the articles are free to use by the authors, with attributions that allow distribution, remix, adaptation and creation based on your work, even for commercial purposes, as long as due credit is given for the original creation to EmRede Journal.
Creative Commons License - Attribution 4.0 International (CC-BY).