“I exist”: experience report on the promotion of Digital Humanities
Keywords:
Digital Technologies, Digital Humanities, Higher EducationAbstract
The article aims to present the relationship between Digital Humanities (DH) and Digital Technologies (DT) through an experience report. The methodology used is bibliographical, which reveals the field of Digital Humanities. It is possible to understand how the use of DT with HD contributes to the promotion and development of knowledge in the discipline of Social Diversity of the Psychology course in a private Higher Education Institution (HEI) in the State of Paraná.
Downloads
Metrics
References
Burci, T. V. L., Santos, A. P. de S., Mertzig, P. L. L., & Mendonça, C. T. M. (2020). Ambientes Virtuais de Aprendizagem: a contribuição da Educação a Distância para o ensino remoto de emergência em tempos de pandemia. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, v. 11, n. 2, p. 1-16, 2020.
DAVIDSON, C. N. Humanities 2.0: Promises, Perils, Predictions. 2008. Disponível em: https://dhdebates.gc.cuny.edu/read/untitled-88c11800-9446-469b-a3be-3fdb36bfbd1e/section/c6fc3cc1-5751-4c6b-aac5-b9890206930f. Acesso em: 29 ago. 2024.
DIAS-Trindade, S.; MILL, D. Educação em tempos de humanidades digitais: algumas aproximações. In: Educação e Humanidades digitais: aprendizagens, tecnologias e cibercultura. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra, p. 9-23, 2020.
DIAS-TRINDADE, S.; MOREIRA, J. A. Tecnologias móveis e a recriação digital na construção do conhecimento histórico. Revista Eletrônica de Educação, São Carlos, v. 11, n. 2, p. 637-652, 2017. Disponível em: http://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/2230. Acesso em: 29 ago. 2024.
HOCKEY, S. The History of Humanities Computing. In: Companion to Digital Humanities. Oxford: Blackwell, 2004. Disponível em: http://www.digitalhumanities.org/companion/. Acesso em: 29 ago. 2024.
KENSKI, V. M. Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. Campinas: Papirus, 2012a.
KENSKI, V. M. Tecnologias e ensino presencial e a distância. Campinas: Papirus, 2012b.
KIRSCHENBAUM, M. O que é Humanidades Digitais e o que isso está fazendo nos departamentos de inglês? Boletim ADE, [S. I.], n. 150, 2010. Disponível em: https://dhdebates.gc.cuny.edu/read/40de72d8-f153-43fa-836b- a41d241e949c/section/f5640d43-b8eb-4d49-bc4b-eb31a16f3d06#ch01. Acesso em 29 ago. 2024.
LÉVY, P. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 2010.
LUCENA, S. Culturas digitais e tecnologias móveis na educação. Educar em Revista, Curitiba, n. 59, p. 277-290, 2016.
MCPHERSON, T. Vernáculos Dinâmicos: Formas Digitais Emergentes na Bolsa contemporânea. In: SEMINÁRIO HUMLab, 2008, [S. I.]. Anais [...]. [S. I.]: [s. n.], 2008. Disponível em: http://stream.humlab.umu.se/index.phstreamName=dynamicVernaculars. Acesso em: 29 dez. 2021.
MOREIRA, J. A.; DIAS-TRINDADE, S. Reconfigurando ambientes virtuais de aprendizagem com o WhatsApp. REVELLI – Revista de Educação, Linguagem e Literatura, Inhumas, v. 10, n. 3, p. 1-18, 2018. Disponível em: https://www.revista.ueg.br/index.php/revelli/article/view/8128. Acesso em: 29 ago. 2024.
MOREIRA, J. A.; SCHLEMMER, E. Por um novo conceito e paradigma de educação digital OnLife. Revista UFG, Goiânia, v. 20, n. 26, p. 2-35, 2020. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/revistaufg/article/view/63438. Acesso em: 29 ago. 2024.
NAVASCONI, P. V. P. Vida, Adoecimento e Suicídio: racismo na produção do conhecimento sobre jovens negros/as LGBTTIS. Belo Horizonte: Letramentos, 2019.
PRESNER, Todd. et al. The Digital Humanities Manifesto 2.0. 2009. Disponível em: http://www.humanitiesblast.com/manifesto/Manifesto_V2.pdf. Acesso em: 29 ago. 2024.
RAMOS, W. M.; BOLL, C. I. A cultura digital e os novos contextos de aprendizagem: quem sabe como e onde eu aprendo sou eu. In: Educação e Humanidades digitais: aprendizagens, tecnologias e cibercultura. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra, p. 51-69, 2019.
SVENSSON, P. The Landscape of Digital Humanities. Digital Humanities Quarterly, [S. I.], v. 4, n. 1, [on-line], 2010. Disponível em: http://digitalhumanities.org/dhq/vol/4/1/000080/000080.html. Acesso em: 29 ago. 2024.
THATCAMP-PARIS. Manifeste Des Digital Humanities. 2010. Disponível em: https://tcp.hypotheses.org/497. Acesso em: 29 ago. 2024.
xxxxxxxx 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Renata Oliveira dos Santos, Patrícia Lakchmi Leite Mertzig, Camila Tecla Mortean Mendonça

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By submitting an article to EmRede Journal and having it approved, the authors agree to transfer, without remuneration, the following rights to EmRede: the rights of first publication and the permission for EmRede to redistribute this article and its metadata to indexing and reference that its editors deem appropriate. By virtue of appearing in this public access magazine, the articles are free to use by the authors, with attributions that allow distribution, remix, adaptation and creation based on your work, even for commercial purposes, as long as due credit is given for the original creation to EmRede Journal.
Creative Commons License - Attribution 4.0 International (CC-BY).