Institutionalization of distance education: perspectives for thinking about the quality of the modality
Keywords:
Institutionalization of distance education, Socially referenced quality, Delphi techniqueAbstract
This article discusses the articulation of aspects of distance education institutionalization with the provision of courses with quality socially referenced, from the perspective of specialists from the Southeast Region of Brazil. The data were collected in 2023 by using the Delphi technique. The results show that the institutionalization of the modality, integrating it into the organizational structure and culture, favors the courses quality from a democratic and emancipatory perspective.
Downloads
Metrics
References
ANTUNES, Marcelo Moreira. Técnica Delphi: metodologia para pesquisas em educação no Brasil. Revista De Educação PUC-Campinas, v. 19, n. 1, p. 63–71, 2014. DOI: https://doi.org/10.24220/2318-0870v19n1a2616. Acesso em: 30 jun. 2024.
BRASIL. Referenciais de Qualidade para Educação Superior a Distância. 2007. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seed/arquivos/pdf/legislacao/refead1.pdf. Acesso em: 19 out 2020.
CHAQUIME, Luciane Penteado; MILL, Daniel. A INSTITUCIONALIZAÇÃO DA EDUCAÇÃO A DIST NCIA COMO TEMA DE PESQUISA. Anais CIET:Horizonte, São Carlos-SP, v. 4, n. 1, 2018. Disponível em: https://ciet.ufscar.br/submissao/index.php/ciet/article/view/1191. Acesso em: 30 ago. 2024.
CHAQUIME, Luciane Penteado. O processo de institucionalização da Educação a Distância na Universidade Federal de São Carlos (UFSCar) no período de 2004 a 2018. 2019. Tese (Doutorado em Educação) – Centro de Educação e Ciências Humanas, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2019.
EVERLING, Marli; MONT’ALVÃO, Cláudia Renata. A técnica Delphi e análise de conteúdo como estratégias de obtenção do consenso em dinâmicas de design participativo. Design e Tecnologia, v. 9, n. 19, p. 18-28, 2019. DOI: https://doi.org/10.23972/det2019iss19pp18-28. Acesso em: 29 jun. 2024.
FREITAS, Simone Aparecida de; VELOSO, Braian. Institucionalização da educação a distância pública: olhares sobre a cultura organizacional. Anais do Congresso Brasileiro de Educação Superior a Distância - ESUD, 2023. Disponível em: https://submissao-esud.ufms.br/home/article/download/85/120/1218. Acesso em: 28 ago. 2024.
LIMA, D. C. B. P.; ALONSO, K. M. Entre conceitualizações e tendências: Qualidade e Inovação na EaD. In: LIMA, D. C. B. P. ; SANTOS, C. de A. (orgs.). Educação a distância e tecnologias: políticas públicas, qualidade e inovação. Volume 1 -[Livro Eletrônico]. –Recife: ANPAE, 2021, p. 24-39. Disponível em: https://www.seminariosregionaisanpae.net.br/ BibliotecaVirtual/10-Livros/Educacao-a-distancia-e-tecno- logiasVOLUME1-050521.pdf Acesso em: 10 fev. 2022.
LIMA, Daniela da Costa Britto Pereira; FARIA, Juliana Guimarães. Expansão e institucionalização da educação a distância no Brasil. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO SUPERIOR A DIST NCIA, VI, 2020. Anais [...]. Goiânia: Unirede, 2020. p. 1-12. Disponível em: https://esud2020.ciar.ufg.br/wp-content/anais-esud/211001.pdf. Acesso em: 29 ago. 2024.
PARESCHI, Claudinei Zagui; MILL, Daniel. ANÁLISE CRÍTICA E PROPOSITIVA DA INSTITUCIONALIZAÇÃO DA EDUCAÇÃO A DIST NCIA NO BRASIL: RESISTÊNCIAS E PRECONCEITOS. Anais CIET:Horizonte, São Carlos-SP, v. 7, n. 1, 2024. Disponível em: https://ciet.ufscar.br/submissao/index.php/ciet/article/view/2770. Acesso em: 30 ago. 2024.
ROCHA, Elizabeth Matos; HERRMANN, Ivan Claudino. Institucionalização da educação a distância no ensino superior federal: causas e efeitos. Horizontes - Revista de Educação, [S. l.], v. 7, n. 14, p. 5–18, 2019. DOI: 10.30612/hre.v7i14.10455. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/horizontes/article/view/10455. Acesso em: 30 aug. 2024.
SCHWETZ, Paulete Fridman, DAL PAI, Dinara, JACQUES, Jocelise Jacques de; HOFFMANN, Anelise Todeschini. O impacto da institucionalização da educação a distância na implementação do ensino remoto emergencial: o caso da Universidade Federal do Rio Grande Do Sul durante a pandemia de COVID-19. EmRede: Revista de Educação a Distância, v. 8, n. 1, 2021. DOI: https://doi.org/10.53628/emrede.v8i1.763. Acesso em: 30 ago. 2024.
SILVA, André Luiz da; SOUZA, Fabiana Damasio de; SANTOS, Anderson A. dos. A educação a distância nas universidades federais do Centro-Oeste do Brasil: institucionalização e cenário em (des)continuidade. Em Aberto, v. 36, n. 116, 2023. Disponível em: https://emaberto.inep.gov.br/ojs3/index.php/emaberto/article/view/5572. Acesso em: 28 ago. 2024.
SILVA, Júlia Marques Carvalho da; ACCORSI, Maria Isabel. Institucionalização da educação a distância em um Instituto Federal. EmRede: Revista de Educação a Distância, v. 5, n. 1, p. 73–85, 2018. DOI: https://doi.org/10.53628/emrede.v5i1.306. Acesso em: 30 ago. 2024.
VELOSO, B.; MILL, D. Institucionalização da educação a distância pública enquanto fenômeno essencialmente dialético. Educação em Revista, v. 38, e33842, 2022. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/rZrHFb9Dz4SJqTNyc7QfxyK/. Acesso em: 7 ago. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-469833842.
VELOSO, B.; MOREIRA, J. A.; MILL, D. O PROCESSO DE INSTITUCIONALIZAÇÃO DA EDUCAÇÃO A DIST NCIA PÚBLICA: ANÁLISE DOS PROCESSOS NO BRASIL E EM PORTUGAL. Revista de Educação Pública, [S. l.], v. 33, n. jan/dez, p. 378–403, 2024. DOI: 10.29286/rep.v33ijan/dez.16185. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/16185. Acesso em: 30 ago. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Luciane Penteado Chaquime, Maria Auxiliadora de Carvalho Corassa, Cláudia Eliane da Matta, Gisele Grinevicius Garbe

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By submitting an article to EmRede Journal and having it approved, the authors agree to transfer, without remuneration, the following rights to EmRede: the rights of first publication and the permission for EmRede to redistribute this article and its metadata to indexing and reference that its editors deem appropriate. By virtue of appearing in this public access magazine, the articles are free to use by the authors, with attributions that allow distribution, remix, adaptation and creation based on your work, even for commercial purposes, as long as due credit is given for the original creation to EmRede Journal.
Creative Commons License - Attribution 4.0 International (CC-BY).