Resistance and prejudice in the institutionalization of public distance education
revisión sistemática de la literatura
Keywords:
Distance Education, Institutionalization, Universidade Aberta do Brasil System, Public Higher Education InstitutionsAbstract
The objective of this article is to analyze, through a Systematic Literature Review (SLR), the resistance and prejudice against the institutionalization of distance education, as well as the possible implications for the process. Theses and dissertations defended between 2019 and 2023 were addressed. The SLR revealed advances in the infrastructure and management of the modality, but also challenges such as cultural resistance and the need for sustainable financing policies.Downloads
Metrics
References
ALVES, A. O. de A. Institucionalização da EaD, por meio do sistema UAB, nas instituições públicas de ensino superior: o caso da UFPA. Dissertação (Mestrado em Educação) − Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Pará. Belém, 2023.
GALVÃO, M. C. B.; RICARTE, I. L. M. Revisão sistemática da literatura: conceituação, produção e publicação. Logeion: Filosofia da Informação, Rio de Janeiro, RJ, v. 6, n. 1, p. 57–73, 2019. DOI: 10.21728/logeion.2019v6n1.p57-73. Disponível em: https://revista.ibict.br/fiinf/article/view/4835. Acesso em: 22 jul. 2024.
ARAÚJO, S. M. A formação inicial de professores de matemática na modalidade a distância: um olhar sob a perspectiva histórico-cultural. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Federal de Uberlândia. Uberlândia, 2023.
BELLONI, M. L. Educação a distância. 3. ed. Campinas: Autores Associados, 2003, 115p.
BELLONI, M. L. Mídia-educação e educação a distância na formação de professores. In: MILL, D.; PIMENTEL, N. (Orgs.). Educação a Distância: desafios contemporâneos. São Carlos: EdUFSCar, 2013. p. 245-265.
BRASIL. Decreto n. 5.800 de 08 de junho de 2006. Dispõe sobre o Sistema Universidade Aberta do Brasil – UAB. Brasília: Casa Civil, 2006a.
CHAQUIME, L. P. O processo de institucionalização da Educação a Distância na Universidade Federal de São Carlos (UFSCar) no período de 2004 a 2018. 2019. 257 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos. 2019.
CRUZ, J. R. A institucionalização da EaD no contexto da Educação Profissional e Tecnológica: o caso do IF Goiano. Tese (doutorado em educação). Instituto Federal Goiano. Goiânia, 2022.
FERREIRA, M.; CARNEIRO, T. C. J. A institucionalização da educação a distância no ensino superior público brasileiro: análise do Sistema Universidade Aberta do Brasil. Educação Unisinos, São Leopoldo, v. 19, n. 2, p. 228-242, maio-jun. 2015. Disponível em: http://revistas.unisinos.br/index.php/educacao/article/view/edu.2015.192.07. Acesso em: 23 ago. 2024.
FERREIRA, M.; NASCIMENTO, J. P. R.; MILL, D. Institucionalização da educação a distância. In: MILL, D. (Org.). Dicionário crítico de educação e tecnologias e de educação a distância. Campinas: Papirus, 2018. p. 359-363.
FERREIRA, M.; MILL, D. A institucionalização da Educação a Distância no Ensino Superior Brasileiro: desafios e estratégias. In REALI, A. A.; MILL, D. Educação a distância e Tecnologias Digitais: reflexões sobre sujeitos, saberes, contextos e processos. São Carlos: EdUFSCar, 2014. 330p.
FONSECA, I. B. O curso de licenciatura em Pedagogia EaD da Universidade Federal de São Carlos: reflexões sobre o currículo. Dissertação (Mestrado em Educação) – Centro de Ciências Humanas e Biológicas – CCHB, Universidade Federal de São Carlos – Campus Sorocaba/SP, 2022.
LIZARELLI, F. L.; MILL, D. Gestão organizacional e estruturação da Educação a Distância. In SANTIAGO, G. Luzes sobre a Gestão da Educação a Distância: uma visão propositiva. São Carlos: SEaD-UFSCar, 2021. 274 p.
MILL, D. Reflexões sobre a gestão estratégica da Educação a Distância. In MILL, D.; SANTIAGO, G. (Orgs.). Luzes sobre a Gestão da Educação a Distância: uma visão propositiva. São Carlos: SEaD-UFSCar, 2021. 274 p.
MILL, D. Educação a Distância: cenários, dilemas e perspectivas. Revista de Educação Pública, v. 25, n. 59, p. 432-454, 2016.
MILL, D. Revisão sistemática de literatura como estratégia de pesquisa: apontamentos e roteiro para sua elaboração. In MILL et al. Diálogos sobre Educação a Distância, Presencial e Híbrida: Reflexões, Estratégias e Proposições. São Paulo: Artesanato Educacional, 2023.
MOREIRA, I. E. de V. A institucionalização da Educação a Distância em instituições públicas brasileiras: uma revisão sistemática de literatura. f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2021.
PETTER, R. M. Percurso e processo de institucionalização da Educação a Distância na Universidade Federal de Mato Grosso. 338f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Mato Grosso, Programa de Pós-Graduação em Educação. Cuiabá-MT, 2019.
PLATT, P. A. Promoting Change Through a school-Based Model of Comprehensive Student and Family Support. Kentucky’s Family Resource and Youth Services Centers, 2009.
RADIN, M. M. T. A gestão da educação a distância: um estudo a partir da Universidade Federal de Pelotas. 2019. Tese – Universidade Católica de Pelotas, Pelotas, 2019.
RUMBLE, G. A gestão dos sistemas de ensino a distância. Brasília: UnB/Unesco, 2003.
SOUZA, E. A. G. Educação a Distância: uma proposta de institucionalização para a Universidade Federal de Santa Maria. Dissertação de Mestrado. Universidade Federal de Santa Maria, 2023.
TAVEIRA, F. A. H. Políticas de EaD na UFMS: Acesso e inovação na Educação Superior. Dissertação de Mestrado. Universidade Federal do Mato Grosso do Sul, 2022.
TOLBERT, P. S.; ZUCKER, L. G. A institucionalização da teoria institucional. In: CLEGG, S. R. et al. (Orgs.). Handbook de estudos organizacionais. São Paulo: Atlas, 1999. v. 1. p. 196-219.
VELOSO, B.; MILL, D. Reflexões sobre a institucionalização da modalidade de Educação a Distância. In MILL, D.; SANTIAGO, G. Luzes sobre a Gestão da Educação a Distância: uma visão propositiva. São Carlos: SEaD-UFSCar, 2021. 274 p.
VELOSO, B.; MILL, D. Institucionalização da educação a distância pública enquanto fenômeno essencialmente dialético. Educação em Revista, v. 38, p. e33842, 2022.
VELOSO, B. Incorporação Orgânica da Educação a Distância nas Universidades Públicas. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Federal de São Carlos, 2022.
VELOSO, B. Institucionalização da EaD. Lavras: Editora UFLA, 2024, 238p.
VIELA, T. J. V. Institucionalização da Educação à Distância na Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD): histórico, processos e fases. 2019. 155f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal da Grande Dourados, Dourados, 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Claudinei Zagui Pareschi, Braian Veloso, Daniel Mill

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By submitting an article to EmRede Journal and having it approved, the authors agree to transfer, without remuneration, the following rights to EmRede: the rights of first publication and the permission for EmRede to redistribute this article and its metadata to indexing and reference that its editors deem appropriate. By virtue of appearing in this public access magazine, the articles are free to use by the authors, with attributions that allow distribution, remix, adaptation and creation based on your work, even for commercial purposes, as long as due credit is given for the original creation to EmRede Journal.
Creative Commons License - Attribution 4.0 International (CC-BY).