Institutionalization of Distance Education: infrastructure, support and engagement as pillars of the process

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53628/emrede.v11i.1083

Keywords:

Distance Education, Institutionalization, indicators

Abstract

The article aims to show that the institutionalization of Distance Education (EaD, as it is called in Brazil) is based on three pillars: infrastructure, engagement and support. Based on these pillars, it points out 16 indicators of institutionalization as a result of 4 years of research in the field, which help us to understand the stages of the process and the institutional needs to strengthen, culturalize and legitimize EaD in different possibilities and contexts.

Downloads

Metrics

Visualizaciones del PDF
58
Dec 19 '24Dec 22 '24Dec 25 '24Dec 28 '24Dec 31 '24Jan 01 '25Jan 04 '25Jan 07 '25Jan 10 '25Jan 13 '257.0
|

Author Biographies

Joseany Rodrigues Cruz, Instituto Federal Goiano (IF GOIANO), Goiânia, Goiás, Brasil, joseany.cruz@ifgoiano.edu.br

.

Daniela da Costa Britto Pereira Lima, Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brasil, daniela_lima@ufg.br

.

José António Moreira, Universidade de Coimbra e Universidade Aberta (UAb), Portugal, jmoreira@uab.pt

.

References

CRUZ, J. R. A institucionalização da EaD no contexto da educação profissional e tecnológica: o caso do IF Goiano. 2022. 219 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2022. Disponível em: https://repositorio.bc.ufg.br/tede/items/a5aa4005-ea80-45b0-b79f-99eeb976cd2d. Acesso em: 1 ago. 2024.

FERREIRA, M.; VELOSO, B. G. A institucionalização da educação a distância como pesquisa, crítica e produtividade. EmRede - Revista de Educação a Distância, [S. l.], v. 10, 2023. DOI: 10.53628/emrede.v10i.911. Disponível em: https://www.aunirede.org.br/revista/index.php/emrede/article/view/911. Acesso em: 20 ago. 2024. DOI: https://doi.org/10.53628/emrede.v10i.911

LIMA, D. da C. B. P. Políticas públicas de EaD no ensino superior: uma análise a partir das capacidades do Estado. 2013. 285 f. Tese (Doutorado em Políticas Públicas, Estratégias e Desenvolvimento). Programa de Pós-Graduação em Políticas Públicas, Estratégias e Desenvolvimento, Instituto de Economia, Universidade Federal do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, 2013. Disponível em: https://www.ie.ufrj.br/images/IE/PPED/Teses/2013/Daniela%20da%20Costa%20B%20P%20Lima.pdf. Acesso em: 12 ago. 2024.

LIMA, D. da C. B. P.; ALONSO, K. M. Entre conceitualizações e tendências: qualidade e inovação na EaD. In: LIMA, D. da C. B. P.; SANTOS, C. de A. (Orgs.). Educação a distância e tecnologias: políticas públicas, qualidade e inovação. Volume 1. Recife: Anpae, 2021, p. 24-39. Disponível em: https://anpae.org.br/EDITORA-ANPAE/1-Livros/picLivros/2021/pic0621L.html. Acesso em: 10 ago. 2024.

MEDEIROS, J. C. A gestão da educação a distância dos institutos federais de educação, ciência e tecnologia: uma análise comparada dos sentidos e significados da EaD no contexto da educação profissional. Tese (Doutorado em Educação). Faculdade de Educação, Universidade de Brasília. Brasília, 2019. Disponível em: http://icts.unb.br/jspui/handle/10482/38352. Acesso em: 11 ago. 2024.

NASCIMENTO, J. P. R. Os desafios da institucionalização do ensino superior na modalidade a distância: a visão dos gestores de uma universidade federal. Dissertação (Mestrado Profissional em Gestão em Organizações Aprendentes). Centro de Ciências Sociais Aplicadas, Centro de Educação, Universidade Federal da Paraíba. João Pessoa, 2014. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/5919. Acesso em: 11 ago. 2024.

PIÑA, A. A. Factors Influencing the Institutionalization of Distance Education in Higher Education. Quarterly Review of Distance Education, Charlotte Vol. 9, Ed. 4, 2008, p. 427-438,445.

Published

2024-12-17

How to Cite

Cruz, J. R., Lima, D. da C. B. P., & Moreira, J. A. (2024). Institutionalization of Distance Education: infrastructure, support and engagement as pillars of the process . EmRede - Distance Education Journal, 11. https://doi.org/10.53628/emrede.v11i.1083

Issue

Section

Dossier Quality and institutionalization of hybrid and distance education

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.