Production and (re)invention of teacher training and practice mediated by Open Educational Resources (OER)
Keywords:
Open Educational Resources, Teacher training, Teaching knowledge and skillsAbstract
From an exotopic perspective, teaching is a formative process in theoretical-practical learning. In this sense, this article aims to analyze the movements of production and (re)invention of teaching knowledge and practices mediated by Open Educational Resources (OER). To this end, educational action research was carried out between 2022 and 2023 in five courses associated with the Open University of Brazil at the Federal University of Santa Maria. The results show that the practices developed in these formative environments improved knowledge and practices about the cyclical and democratic movement of OER, promoting the critical-reflective exercise necessary for the contexts of the open world and the ethical-aesthetic experience as humanistic training.
Downloads
Metrics
References
AUTOR, 2023 – Referência completa na versão pós revisão por pares.
AUTORES, 2021. Referência completa na versão pós revisão por pares.
ALARCÃO, Isabel. Escola reflexiva e nova racionalidade. Porto Alegre: Artmed Editora, 2001.
ALVES, Rubem. 1933-2014. Lições do velho professor [livro eletrônico]/Rubem Alves. – Campinas, SP: Papirus, 2018. 786 Kb; ePub. Disponível em: https://elivros.love/ler-online/baixar-livro-licoes-do-velho-professor-rubem-alves-em-epub-pdf-mobi-ou-ler-online#epubcfi(/6/6[titulo.xhtml]!/4/2/1:0) Acesso em: 15 jan. 2024.
ALVES, Rubem. A educação dos sentidos: conversas sobre a aprendizagem e a vida. São Paulo: Planeta do Brasil, 2018.
APPLE, Michael. Ideologia e currículo. Porto Alegre: Artmed, 2006.
BAKHTIN, Mikhail/VOLOCHÍNOV V. N. Marxismo e filosofia da linguagem (1929). São Paulo: Editora Hucitec, 2006.
BAKHTIN, Mikhail. Para uma filosofia do ato responsável. Título original: K filosoffi postupka (1920). [Tradução aos cuidados de Valdemir Miotello e Carlos Alberto Faraco]. São Carlos: Pedro & João Editores, 2010.
BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. Tradução do russo Paulo Bezerra. 6ª ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2011.
BELLETATI, Valéria Cordeiro Fernandes; PIMENTA, Selma Garrido; LIMA, Vanda Moreira Machado. Formar professores intelectuais crítico-reflexivos nos cursos de licenciatura apesar das diretrizes nacionais: transgressões possíveis. Nuances Est. Sobre Educ., Presidente Prudente, v. 32, e021026, jan./dez. 2021.
BLESSINGER, P. e BLISS, T. J. Introduction to open education: Towards a human rights heory. 2016. In: P. BLESSINGER, P. e BLISS, T. J. (Orgs). Open Education: International Perspectives in Higher Education . Cambridge, UK: Open Book Publishers. Disponível em https://www.jstor.org/stable/j.ctt1sq5v9n Acesso em: 20 jan. 2024.
VELOSO, Maristela Midlej Silva de Araujo; BONILLA, Maria Helena Silveira; PRETTO, Nelson De Luca. A cultura da liberdade de criação e o cerceamento tecnológico e normativo: potencialidades para a autoria na educação. ETD - Educ.Temat. Digit. Campinas, SP, v.18, n. 1, p. 43-59, jan./abr. 2016.
BONK, C. J. The world is open: how web technology is revolutionizing education. San Francisco: Jossey-Bass, 2009.
BRUNS, A. Blogs, Wikipedia, Second Life, and beyond: From production to produsage. New York: Peter Lang, 2008.
CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede. A era da informação: economia, sociedade e cultura. São Paulo: Paz e Terra, 1999.
DA SILVA, Arline T.; TOMIO, Daniela. Práticas inovadoras de formação continuada docente e o lugar das tecnologias. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 32, n. 69, p. 203-222, jan./mar. 2023. Disponível em https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/11618/11095. Acesso em: 20 jan. 2024.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 12 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 52 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015.
GONSALES, P. e LIMA, S.H.B. Educação em um cenário de plataformização e de
economia dos dados: problemas e conceitos. Núcleo de Informação e oordenação do Ponto BR. - São Paulo, SP: Comitê Gestor da Internet no Brasil, 2022.
HEINSFELD, B. D., & PISCHETOLA, M. O discurso sobre tecnologias nas políticas públicas em educação. Educação e Pesquisa, 45, e205167, 2019. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/162682 Acesso em: 13 jan. 2024.
KAFAI, Y. et al. Being Fluent with Information Technology. Washington, DC: The National Academies Press. 1999. Disponível em https://doi.org/10.17226/6482. Acesso em: 13 jan. 2024.
LARROSA, Jorge. Pedagogia profana: danças, piruetas e mascaradas. Belo Horizonte: Autêntica, 2003, 4 ed.
LATOUR, Bruno. Jamais fomos modernos: ensaio de antropologia simétrica. Rio de Janeiro: Editora 34, 1994.
LATOUR, Bruno. A vida em Laboratório. São Paulo: Relumé-Dumará, 1999.
LATOUR, Bruno. Ciência em ação: como seguir cientistas e engenheiros sociedade afora. São Paulo, UNESP, 2000.
LATOUR, Bruno. A Esperança de Pandora: ensaios sobre a realidade dos estudos científicos. Bauru, SP: EDUSC, 2001.
MAZZARDO, Mara; NOBRE, Ana. In: XXX; XXX; XXXX. In: XXX; XXX; XXX AUTORES***.
MIZUKAMI, Maria da Graça Nicoletti. Aprendizagem da docência: professores formadores. Revista E-Curriculum, São Paulo, v. 1, n. 1, dez. - jul. 2005-2006. Disponível em: http://www.pucsp.br/ecurriculum, acesso em: 15 jan. 2024.
NÓVOA, António; DA SILVA, Delano Moody Simões; PILATI, Eloisa. Espaços de formação e prática docente: entrevista com António Nóvoa. Em Aberto. Brasília, v. 35, n.115, p.201-206, set./dez,2022. Disponível em http://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/emaberto/article/view/5414/4227 Acesso em: 15 jan. 2024.
NÓVOA, António. Formação de Professores e Profissão Docente. s/d. Disponível em https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4955743/mod_resource/content/1/Antonio%20Novoa%2020Forma%C3%A7%C3%A3o%20de%20professores%20e%20profiss%C3%A3o%20docente.pdf Acesso em: 16 jan. 2024.
O’REILLY, T. What is Web 2.0: Design patterns and business models for the next generation of software. 2005. Disponível em https://www.oreilly.com/pub/a/web2/archive/what-is-web-20.html. Acesso em: 16 jan. 2024.
PRETTO, N. L.; SILVEIRA, S.A. (Orgs). Além das redes de colaboração: internet, diversidade cultural e tecnologias do poder. [online]. Salvador: EDUFBA, 2008.
RIVAS, A. The Platformization of Education: A framework to Map the New Directions of Hybrid Education Systems. UNESCO International Bureau of Education, 2021.
TARDIF, Maurice. Saberes profissionais dos professores e conhecimentos universitários: elementos para uma epistemologia da prática profissional dos professores e suas consequências em relação à formação para o magistério. Revista Brasileira de Educação, Jan/Fev/Mar/Abr, n. 13, 2000.
UNESCO. Declaração REA de Paris. Paris. 2012. Disponível em: http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/HQ/CI/CI/pdf/Events/Portuguese_Paris_OER_Declaration.pdf Acesso em: 28 jan. 2024.
UNESCO. Recommendation on Open Educational Resources (OER). 40th
session. Paris , nov. 2019. Disponível em: http://portal.unesco.org/en/ev.php-
URL_ID=49556&URL_DO=DO_TOPIC&URL_SECTION=201.html . Acesso em: 28 jan. 2024.
WILLEY, David . The access compromise and the 5th R. 2014.Disponível em https://opencontent.org/blog/archives/3221. Acesso em: 30 jan. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Elena Maria Mallmann, Juliana Sales Jacques

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By submitting an article to EmRede Journal and having it approved, the authors agree to transfer, without remuneration, the following rights to EmRede: the rights of first publication and the permission for EmRede to redistribute this article and its metadata to indexing and reference that its editors deem appropriate. By virtue of appearing in this public access magazine, the articles are free to use by the authors, with attributions that allow distribution, remix, adaptation and creation based on your work, even for commercial purposes, as long as due credit is given for the original creation to EmRede Journal.
Creative Commons License - Attribution 4.0 International (CC-BY).