Experiences in remote teaching: challenges and notes for the use of technologies in EJA/EPT
Keywords:
EJA, Remote education, Digital inclusionAbstract
This qualitative research explores EJA/EPT students' perceptions of distance education during the pandemic, with data collected through focus groups. The findings show that limited access and lack of technological literacy due to socioeconomic inequalities impacted learning. However, distance education highlighted the importance of digital inclusion and the potential of hybrid education for EJA.
Downloads
Metrics
References
ARTUZI, D.; VOLTOLINI, A. G. M. F. da F.; BERTOLOTO, J. S. ANÁLISE DA EXPERIÊNCIA REMOTA E USO DE METODOLOGIAS ATIVAS NO ENSINO DE LÍNGUA INGLESA NA EJA. Revista Prática Docente, [s. l.], v. 6, n. 2, p. e061, 2021. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/349. Acesso em: 22 jul. 2024.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.
CURY, CRJ; SANTOS, PC Flexibilização curricular na Educação de Jovens e Adultos (EJA): uma análise a partir da perspectiva dos professores minérios. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 33, e166744, 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-4698166744 . Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982017000100123&lng=pt&nrm=iso . Acesso em: 16 abr. 2023.
DE LUCA, Giovanna SL; SANTOS, Rafael L. Dos. Educação de Jovens e Adultos na pandemia: experiência de ensino híbrido. In: XVI Congresso Brasileiro de Ensino Superior a Distância, 2020, Recife. Anais do XVI Congresso Brasileiro de Ensino Superior a Distância. Recife: ABED, 2020. p. 1-10.
DELGADO, AS; SAITO, ES Educação de Jovens e Adultos: contribuições das práticas pedagógicas para a valorização dos saberes preliminares. In: ENCONTRO NACIONAL DE DIDÁTICA E PRÁT ICAS DE ENSINO (ENDIPE), 19., 2018, Belo Horizonte. Anais... Belo Horizonte: ENDIPE, 2018. Disponível em: http://www.endipe2018.com.br/anais/trabalhos/5_34.pdf . Acesso em: 16 abr. 2023.
FERREIRA, AS; SILVA, SSF A educação de jovens e adultos em tempos de pandemia: um estudo sobre o ensino remoto emergencial. In: Encontro Nacional de Educação Matemática, 2021, Brasília. Anais do VII Encontro Nacional de Educação Matemática. Brasília: ENEM, 2021. p. 1-10.
FUNDAÇÃO LEMANN; ITAÚ SOCIAL. Educação em tempos de COVID-19: um retrato das desigualdades educacionais no Brasil. São Paulo, 2020. Disponível em: https://fundacaolemann.org.br/wpcontent/uploads/2020/07/relatorio_educacao_em_tempos_de_covid.pdf . Acesso em: 15 abr. 2023.
JOAQUIM, B. dos S.; VÓVIO, C. L.; PESCE, L. Inclusão e letramento digital na educação de jovens e adultos: Uma análise teórica sob a perspectiva decolonial. Revista Linguagem em Foco, Fortaleza, v. 12, n. 2, p. 248–268, 2020. DOI: 10.46230/2674-8266-12-4053. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/4053. Acesso em: 22 jul. 2024.
JOYCE, C. R.; MOREIRA, M. M.; ROCHA, S. S. D. Educação a Distância ou Atividade Educacional Remota Emergencial: em busca do elo perdido da educação escolar em tempos de COVID-19. Research, Society and Development, v. 9, n. 7, 2020.
KENSKI, Vani Moreira. Educação e Tecnologias: o novo ritmo da informação. Campinas: Papirus, 2008.
KIND, L. Notas para o trabalho com a técnica de grupos focais. Psicologia em Revista, v. 10, n. 5, p. 124-136, 2004. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/202. Acesso em 20/07/2022.
LEITE, FF; SOUZA, LF Ensino remoto emergencial na educação de jovens e adultos em tempos de pandemia. In: Congresso Nacional de Educação, 2021, São Paulo. Anais do II Congresso Nacional de Educação. São Paulo: CONED, 2021. p. 1-10.
LELLIS, L. B.; FLORENTINO, J. F. .; COSTA, V. B. da . A PERCEPÇÃO DOS ESTUDANTES-TRABALHADORES DA EJA SOBRE O ENSINO REMOTO. Revista Eletrônica Científica Ensino Interdisciplinar, [S. l.], v. 7, n. 23, 2021. Disponível em: https://periodicos.apps.uern.br/index.php/RECEI/article/view/3340. Acesso em: 22 jul. 2024.
MACEDO, S. Ser mulher trabalhadora e mãe no contexto da pandemia COVID-19: tecendo sentidos. Rev. NUFEN, Belém , v. 12, n. 2, p. 187-204, ago. 2020 . Disponível em <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2175-25912020000200012&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em 18 jun. 2023. http://dx.doi.org/10.26823/RevistadoNUFEN.vol12.nº02rex.33.
MARTINS, O. B.; MOSER, A. Conceito de mediação em Vygotsky, Leontiev e Wertsch. REVISTA INTERSABERES, [S. l.], v. 7, n. 13, p. 8–28, 2012. Disponível em: https://www.revistasuninter.com/intersaberes/index.php/revista/article/view/245. Acesso em: 22 jul. 2024.
NICODEMOS, A.; SERRA, E. Educação de jovens e adultos em contexto pandêmico: entre o remoto e a invisibilidade nas políticas curriculares. Currículo sem Fronteiras, online, v. 20. n. 3, p. 871-892, set./dez. 2020. Disponível em: https://seperj.org.br/wp-content/uploads/2023/02/nicodemos-serra.pdf. Acesso 22/07/2024.
OLIVEIRA, A. L. A espacialidade aberta e relacional do lar: a arte de conciliar maternidade, trabalho doméstico e remoto na pandemia da COVID-19. Revista Tamoios, São Gonçalo, v. 16, n. 1, p. 154-166, 2020.
PEIXOTO, Joana. Tecnologias e relações pedagógicas: a questão da mediação. Revista Diálogo Educacional, v. 5, n. 13, pág. 69-83, 2004. Disponível em: http://www.redalyc.org/pdf/1451/145111318006.pdf . Acesso em: 14 abr. 2023.
PEIXOTO, Joana; ECHALAR, Adda Daniela Lima Figueiredo. Tensões que marcam a inclusão digital por meio da educação no contexto de políticas neoliberais. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, Brasília, v. 35, n. 2, pág. 465-482, 2019. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-90292019000200465&lng=en&nrm=iso . Acesso em: 20 abr. 2023. DOI: https://doi.org/10.21573/vol35n22019.83355 .
RAMOS, MLA Educação de jovens e adultos no contexto da pandemia da Covid-19: a importância da inclusão digital. In: SEMINÁRIO DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO DA REGIÃO SUL, 2020, Florianópolis. Anais... Florianópolis: UFSC, 2020. p. 1-13.
ROOZBEH, Negar; AZIZINEZHAD, Masoud. Os desafios do aprendizado online durante a pandemia de COVID-19: uma pesquisa com estudantes do ensino superior no Irã. Revista Internacional de Tecnologia Educacional no Ensino Superior, v. 18, n. 1, pág. 1-15, 2021. Disponível em: https://educationaltechnologyjournal.springeropen.com/articles/10.1186/s41239-021-00291-0 . Acesso em: 15 abr. 2023.
SCHIEHL, E. P.; GASPARINI, I. Contribuições do Google Sala de Aula para o Ensino Híbrido. Revista Novas Tecnologias na Educação, Porto Alegre, v. 14, n. 2, 2016. DOI: 10.22456/1679-1916.70684. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/renote/article/view/70684. Acesso em: 22 jul. 2024.
SILVA, C. R. da .; FREITAS, A. C. S. .; ALMEIDA, N. R. O. de . A EJA e o ensino remoto emergencial: um olhar discente. Ensino em Perspectivas, [S. l.], v. 2, n. 4, p. 1–10, 2021. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6626. Acesso em: 22 jul. 2024.
SILVA, G. C. E .. Tecnologia, educação e tecnocentrismo: as contribuições de Álvaro Vieira Pinto. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. 94, n. 238, p. 839–857, set. 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbeped/a/8yzpyFXhFS3bHdpCRsgGRtH/abstract/?lang=pt# . Acesso em 22/07/2024.
SILVA, Renata Borges Leal da; COUTO JUNIOR, Dilton Ribeiro. INCLUSÃO DIGITAL NA EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS (EJA): PENSANDO A FORMAÇÃO DE PESSOAS DA TERCEIRA IDADE. Revista Docência e Cibercultura, [S. l.], v. 4, n. 1, p. 24–40, 2020. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/re-doc/article/view/46818. Acesso em: 22 jul. 2024.
UNESCO. Educação em um mundo pós-COVID: Nove ideias para ação pública. Paris: UNESCO, 2020. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000374813 . Acesso em: 15 abr. 2023.
VYGOTSKY, LS A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 7. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Kamylla Pereira Borges

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By submitting an article to EmRede Journal and having it approved, the authors agree to transfer, without remuneration, the following rights to EmRede: the rights of first publication and the permission for EmRede to redistribute this article and its metadata to indexing and reference that its editors deem appropriate. By virtue of appearing in this public access magazine, the articles are free to use by the authors, with attributions that allow distribution, remix, adaptation and creation based on your work, even for commercial purposes, as long as due credit is given for the original creation to EmRede Journal.
Creative Commons License - Attribution 4.0 International (CC-BY).