Positionings and challenges of Internationalization in a Higher Education Institution: perceptions of managers and coordinators

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53628/emrede.v11i.1063

Keywords:

Internationalization; Positioning; Challenges

Abstract

This study dealt with the positioning of a higher education institution (HEI) in relation to the internationalization of education. Qualitative and exploratory-descriptive in nature, the research was conducted through a case study and documentary analysis. Significant challenges for the internationalization of education at the HEI were highlighted, such as the implementation of continuous programs and the creation of more global opportunities.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Josely Cristiane Rosa, Fundação Universidade Regional de Blumenau (FURB), Blumenau, Santa Catarina, Brasil, jo.rosa@unifebe.edu.br

.

Marcia Regina Selpa Heinzle, Fundação Universidade Regional de Blumenau (FURB), Blumenau, Santa Catarina, Brasil, selpa@furb.br

.

References

BARDIN, L. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.

BEELEN, J.; LEASK, B. Internationalization at home on the move. Berlin: Dr. Josef Raabe Verlag, 2011.

BERNHEIM, C. T. La internacionalización de la educación superior. Significado, relevancia y evolución histórica. In: Gacel-Ávila, Joceline (Org.) Educación superior, internacionalización e integración en América Latina y el Caribe: Balance regional y prospectiva. Caracas: UNESCO – IESALC y Córdoba: Universidad Nacional de Córdoba, 2018. p. 17- 40.

BEUREN, I. M. (Org.). Como Elaborar Trabalhos Monográficos em Contabilidade, 2ª ed., São Paulo: Atlas S.A., 2004.

CANAN, S. R.; SANTOS, C. F. S. Educação Superior em tempos de crise: há espaço nas políticas de educação para a discussão do professor universitário? ECCOS Revista Científica, núm. 48, pp. 339-361, 2019. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/8201/6631. Acesso em: 20 mar. 2024. DOI: https://doi.org/10.5585/eccos.n48.8201

CARVALHO, S. B. R.; ARAÚJO, G. C. Gestão da internacionalização das instituições de ensino superior. Avaliação, Campinas; Sorocaba, SP, v. 25, n. 01, p. 113-131, mar. 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/aval/a/QrmFmDCs45s3s75TsMLCR3q/. Acesso em: 04 maio 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/s1414-40772020000100007

CLEMENTE, F. A. S.; MOROSINI, M. C. IAH: Internacionalização e/ou Interculturalidade At Home? Linguagens, Educação e Sociedade. Ano 26, n. 47, jan./abr. 2021. Disponível em: https://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/1028. Acesso em: 20 mar. 2024.

COELHO, I.M.W.S. O centro de idiomas do IFAM na prática: as Dimensões pedagógica e Administrativa no contexto do multilinguismo. A Institucionalização dos Centros de Línguas na Rede Federal. Vol. 2: Desafios e Boas Práticas. Campinas: Ponte, 2021.

DE Wit, H., & Hunter, F. Europe’s 25 Years of Internationalization: The EAIE in a Changing World. International Higher Education, (74), 14–15. 2014. DOI: https://doi.org/10.6017/ihe.2014.74.5467

DE WIT, H.; ALTBACH, P. G. Internationalization in higher education: global trends and recommendations for its future. Policy Reviews in Higher Education, v. 5, n. 1, p. 28-46, 2021. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/345091975_Internationalization_in_higher_education_global_trends_and_recommendations_for_its_future. Acesso em: 15 maio 2024. DOI: https://doi.org/10.1080/23322969.2020.1820898

DE WIT, H.; HUNTER, F. The Future of Internationalization of Higher Education in Europe. International Higher Education, n. 83, p. 2-3, 2015. Disponível em: https://ejournals.bc.edu/index.php/ihe/article/view/9073. Acesso em: 10 mar. 2024. DOI: https://doi.org/10.6017/ihe.2015.83.9073

DEARDORFF, D. Manual for Developing Intercultural Competencies. Paris: UNESCO, 2020. DOI: https://doi.org/10.4324/9780429244612

FLEURY, H. J.; HEREDIA, A. A Barreira Linguística como parte das Políticas. Editoriais de Diversidade e Inclusão. Revista Brasileira de Psicodrama, São Paulo, v30, e3022, p.1-6, 2022. Disponível em: https://www.scielo.br/j/psicodrama/a/FTdXndNm3ZsWFMSMcssPrVR/. Acesso em: 08 mar. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/psicodrama.v30.606_in

HEINZLE, M. R. S.; PEREIRA, P. Ensaio Políticas de internacionalização em universidades fundacionais: produção intelectual, intercâmbio, currículo e internacionalização integral. Avaliação e Políticas Públicas em Educação. Rio de Janeiro, v.31, n.119, p. 1-22, abr./jun. 2023, e0233354. Disponivel em: https://www.scielo.br/j/ensaio/a/tcyv6nqy9npSff3dwFFMqQx/abstract/?lang=pt. Acesso em 15 jun. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/s0104-40362023003103354

KNIGHT, J. Five truths about internationalization. International Higher Education, Boston, n. 69, p. 1-4. Fall, 2012. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/320328708_Global_Five_Truths_About_Internationalization. Acesso em 12 abr. 2024. DOI: https://doi.org/10.6017/ihe.2012.69.8644

KNIGHT, J. Internacionalização da Educação Superior: conceitos, tendências e desafios. 2. ed. São Leopoldo: Oikos, 2020. 218 p.

KNIGHT, J.; DE WIT, H. Strategies for internationalization of Higher Education: Historical and Conceptual Perspectives. In:. Strategies for internationalization of higher education: a comparative study of Australia, Canada, Europa and the United States of America. 2007.

LAUXEN, S. L.; MARCELINO, J. M. O papel da IoC na internacionalização em casa. In: Congresso Ibero-Americano de Docência Universitária, 10., 2018. Anais [...]. Porto Alegre: PUCRS, 2018. Disponível em: https://ebooks.pucrs.br/edipucrs/acessolivre/anais/cidu/assets/edicoes/2018/arquivos/24.pdf. Acesso em 12 abr. 2024.

LEASK, B. Internationalizing the Curriculum. New York: Routledge, 2015. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315716954

MACHADO, K. G. W.; DOS SANTOS, P. K.; COSTA, C. S. As contribuições das tecnologias digitais para a internacionalização da Educação Superior em casa e a construção da cidadania global. Revista Cocar, v. 14, n. 29, p. 700–722, 2020. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/3404. Acesso em: 09 maio 2024.

MARCELINO, J. M. (et al.) Educação superior: a internacionalização do currículo e a cidadania global em novas perspectivas. FORGES, UnB, IFB. Brasília, 20 a 22 de novembro de 2019. Disponível em: https://publicacoes.riqual.org/wp-content/uploads/2021/06/Forges_19_591_601.pdf. Acesso em: 15 jun. 2024.

MASETTO, M. T. Exercer a docência no Ensino Superior Brasileiro na contemporaneidade com sucesso (competência e eficácia) apresenta como um grande desafio para o professor universitário. Rev. Diálogo Educ., Curitiba, v. 20, n. 65, p. 842-861, abr. 2020. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2020000200842. Acesso 10 fev. 2024. DOI: https://doi.org/10.7213/1981-416X.20.065.DS15

MENEZES, L.C. Mais paixão no ensino de ciências. Revista Escola. p.19-21, jan./ fev. 2003.

MINAYO, M. C. S. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. São Paulo: Hucitec-Abrasco, 2014.

MOROSINI, M. C. Guia para a internacionalização universitária. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2019.

MOROSINI, M. C.; CORTE, M. G. D. Teses e realidades no contexto da internacionalização da educação superior no Brasil. Revista Educação em Questão, Natal, v. 56, n. 47, p. 97-120, jan/mar. 2018. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/14000. Acesso em 08 fev. 2024. DOI: https://doi.org/10.21680/1981-1802.2018v56n47ID14000

MOROSINI, M. C. Qualidade da Educação Superior e Contextos Emergentes. Avaliação, Campinas; Sorocaba, SP, v. 19, n. 2, p. 385-405, jul. 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/aval/a/qZF8Fpz8MjgWHNdC38frh5Q/abstract/?lang=pt. Acesso em 08 fev. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-40772014000200007

MOROSINI, M.; USTÁRROZ, E. Impactos da internacionalização da educação superior na docência universitária: construindo a cidadania global por meio do currículo globalizado e das competências interculturais. Em Aberto, Brasília, v. 29, n. 97, p. 35-46, set./dez. 2016. Disponível em: https://repositorio.pucrs.br/dspace/handle/10923/14622. Acesso em: 15 maio 2024.

NEVES, C. E. B.; BARBOSA, M. L. O. Internacionalização da educação superior no Brasil: avanços, obstáculos e desafios. Sociologias, Porto Alegre, ano 22, n. 54, maio-ago 2020, p. 144-175. Disponível em: https://www.scielo.br/j/soc/a/vd6H5x6RB56rrXkYzKDyGVB/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 11 mar. 2024.

OLIVEIRA, A. L.; FREITAS, M. E. Relações interculturais na vida universitária: Experiências de mobilidade internacional de docentes e discentes. Revista Brasileira de Educação, 22(70), 774–801. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/tFqL6fdZwjPmZfCnBDnYDDv/abstract/?lang=pt. Acesso em 9 abr. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/s1413-24782017227039

PINTO, M. M.; LARRECHEA, E. M. Internacionalização da educação superior: uma análise das tendências de mobilidade dos estudantes entre países do norte e do sul global. Avaliação, Campinas; Sorocaba, SP, v. 23, n. 3, p. 718-735, nov. 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/aval/a/NY74QGj4jxqxJPzKV6Zxtzj/. Acesso em 9 abr. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/s1414-40772018000300009

SANTOS, M. A natureza do espaço: técnica e tempo, razão e emoção. São Paulo: Hucitec, 2006.

SANTOS, P. K. Permanência na Educação Superior: desafios e perspectivas. Brasília: Cátedra UNESCO e Juventude, Educação e Sociedade, 2020.

SILVA, C. C. C. O Processo de Internacionalização do Currículo em uma IES Brasileira. 2022. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação. Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2022.

STALLIVIERI, L. Estratégias para Internacionalização do Currículo: do Discurso à Prática. In: LUNA, J. M. F. Internacionalização do currículo: Educação. interculturalidade e cidadania global. Campinas: Pontes, 2016.

STALLIVIERI, L. As dinâmicas de uma nova linguagem intercultural na mobilidade acadêmica internacional. 2009. 234f. Tese (Doutorado em Línguas Modernas) – Universidad del Salvador, Buenos Aires, 2009.

STALLIVIERI, L. Compreendendo a internacionalização da educação superior. Revista de Educação do Cogeime, Belo Horizonte, v. 26, n. 50, p. 15-36, 2017. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/319020412_Compreendendo_a_internacionalizacao_da_educacao_superior. Acesso em 12 jun. 2024. DOI: https://doi.org/10.15599/0104-4834/cogeime.v26n50p15-36

STALLIVIERI, L. O Processo de Internacionalização nas Instituições de Ensino Superior. Revista Educação Brasileira. 2002. Disponível em: https://iglu.paginas.ufsc.br/files/2014/08/SLIDES-LUCIANE.pdf. Acesso em 12 jun. 2024.

STALLIVIERI, L. Olhares Sobre a Educação e a Política De Internacionalização Universitária In: Políticas Públicas na Contemporaneidade: olhares cartográficos temáticos (org.). Itajaí: Univali, 2017. Disponível em: https://www.univali.br/pos/mestrado/mestrado-em-gestao-de-politicas-publicas/e-books-do-pmgpp/Documents/Pol%C3%ADticas%20p%C3%BAblicas%20na%20contemporaneidade.pdf. Acesso em 17 maio 2024.

TARDIF, M. O futuro da educação: um futuro já repleto de histórias. Revista Lusófona de Educação, 52, 2021. p. 71-85. Disponível em: https://www.oasisbr.ibict.br/vufind/Record/RCAP_9ac0ab6b934c8d72459844e27d748991. Acesso em 18 mar. 2024.

UNESCO. Educação para a cidadania global: preparando alunos para os desafios do século XXI. Brasília: UNESCO, 2015.

UNESCO. Educação superior: reforma, mudança e internacionalização. Anais. Brasília: UNESCO, Brasil, SESU, 2003. 208p.

VIEIRA, M. M. F.; ZOUAIN, D. M. Pesquisa qualitativa em administração: teoria e prática. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2005.

ZANELLI, J. C. Pesquisa qualitativa em estudos da gestão de pessoas. Estudos da Psicologia, n. 7, p. 79-88, 2002. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-294X2002000300009

Published

2024-12-31

How to Cite

Rosa, J. C., & Heinzle, M. R. S. (2024). Positionings and challenges of Internationalization in a Higher Education Institution: perceptions of managers and coordinators. EmRede - Distance Education Journal, 11. https://doi.org/10.53628/emrede.v11i.1063

Issue

Section

Dossier Internationalization in Educational Contexts: technologies, personalization and accessibility