LEGO Braille Bricks: an international proposal for playful and inclusive literacy for children

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53628/emrede.v11i.1057

Keywords:

Literacy, Inclusion, Braille, Playful, Internationalization

Abstract

The objective is to investigate how playful learning occurs in educators' training for the use of LEGO Braille Bricks (LBB). This is documentary research in which one of the activities conducted during the training in 2023 was analyzed. The results indicate that using LBB in children's literacy provides a more playful and effective learning experience and contributes to school inclusion.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Daniela Jordão Garcia Perez, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Presidente Prudente, São Paulo, Brasil, daniela.jordao@unesp.br

.

Elisa Tomoe Moriya Schlunzen, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Presidente Prudente, São Paulo, Brasil, elisa.tomoe@unesp.br

.

Klaus Schlünzen Junior, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Presidente Prudente, São Paulo, Brasil, klaus.junior@unesp.br

.

Cícera Aparecida Lima Malheiro, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Presidente Prudente, São Paulo, Brasil, cicera.malheiro@unesp.br

.

Carmem Silvia de Souza Lima, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Presidente Prudente, São Paulo, Brasil, carmem.fluminhan@unesp.br

.

References

BARDIN, L. Análise de Conteúdo. 1. ed. São Paulo: Edições 70, 2016.

BARROS, D. M. V. (ORG.). Estilos Pedagógicos de Internacionalização no Digital: da alfabetização ao ensino superior. Coimbra: Universidade Aberta Imprensa da Universidade de Coimbra, 2023. Disponível em: https://repositorioaberto.uab.pt/handle/10400.2/15168.

BETZEL, R. F.; SATTERTHWAITE, T. D.; GOLD, J. I.; BASSETT, D. S. Positive affect, surprise, and fatigue are correlates of network flexibility. Scientific Reports, [S. l.], v. 7, n. 1, p. 520, 2017. DOI: 10.1038/s41598-017-00425-z. Disponível em: https://www.nature.com/articles/s41598-017-00425-z. Acesso em: 21 jun. 2024. DOI: https://doi.org/10.1038/s41598-017-00425-z

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão. Normas Técnicas para a Produção de Textos em Braille / Elaboração: DOS SANTOS, F. C.; OLIVEIRA, R. F. C. de; Brasília-DF, 2018a, 3ª edição. 120p. Disponível em: https://www.gov.br/ibc/pt-br/pesquisa-e-tecnologia/materiais-especializados-1/livros-em-braille-1/o-sistema-braille-arquivos/normas-tecnicas-para-a-producao-de-textos-em-braille-3a-edicao-2018-pdf.pdf/view. Acesso em: 21 jun. 2024.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão. Grafia Braille para a Língua Portuguesa / Elaboração: DOS SANTOS, F. C.; OLIVEIRA, R. F. C. de – Brasília-DF, 2018b, 3ª edição. 95p. Disponível em: https://www.gov.br/ibc/pt-br/pesquisa-e-tecnologia/materiais-especializados-1/livros-em-braille-1/o-sistema-braille-arquivos/grafia-braille-para-a-lingua-portuguesa-pdf.pdf. Acesso em: 21 jun. 2024.

COFFITO. CONSELHO FEDERAL DE FISIOTERAPIA E TERAPIA OCUPACIONAL. Portaria nº 3.128, de 24 de dezembro de 2008. Define que as Redes Estaduais de Atenção à Pessoa com DV sejam compostas por ações na atenção básica e Serviços de Reabilitação Visual. Disponível em: https://www.coffito.gov.br/nsite/?p=3337. Acesso em: 14 jun. 2024.

CHI, M. T. H. Active-Constructive-Interactive: A Conceptual Framework for Differentiating Learning Activities. Topics in Cognitive Science, [S. l.], v. 1, n. 1, p. 73–105, 2009. DOI: 10.1111/j.1756-8765.2008.01005.x. Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.1756-8765.2008.01005.x. Acesso em: 21 jun. 2024. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1756-8765.2008.01005.x

CROAKE, K.; GENTLE, F.; DUNCAN, J.. Evidence-based pedagogy used to teach beginning readers braille in a mainstream setting: A scoping review. British Journal of Visual Impairment, [S. l.], p. 02646196241250200, 2024. DOI: 10.1177/02646196241250200. Disponível em: https://doi.org/10.1177/02646196241250200. Acesso em: 7 jul. 2024. DOI: https://doi.org/10.1177/02646196241250200

DIAMOND, A. Want to Optimize Executive Functions and Academic Outcomes? Simple, Just Nourish the Human Spirit. In: ZELAZO, P. D.; SERA, M. D. (Eds.). Minnesota Symposia on Child Psychology: Developing Cognitive Control Processes: Mechanisms, Implications, and Interventions. v. 37. Wiley, 2014. p. 205-230. DOI: 10.1002/9781118732373.ch7. DOI: https://doi.org/10.1002/9781118732373.ch7

HIRSH-PASEK, K.; ZOSH, J. M.; GOLINKOFF, R. M.; GRAY, J. H.; ROBB, M. B.; KAUFMAN, J. Putting Education in “Educational” Apps: Lessons From the Science of Learning. Psychological Science in the Public Interest, [S. l.], v. 16, n. 1, p. 3–34, 2015. DOI: 10.1177/1529100615569721. Disponível em: http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1529100615569721. Acesso em: 15 jun. 2024. DOI: https://doi.org/10.1177/1529100615569721

MATTAR, J; RAMOS, D. K.. Metodologia da pesquisa em educação abordagens qualitativas, quantitativas e mistas. São Paulo: Almedina Brasil, 2021.

PEREZ, D. J. G.; FLUMINHAN, C. S. L. BARBOSA, L. M. M.; SCHLÜNZEN, E. T. M.; SCHLÜNZEN JUNIOR, K.; DUGOIS, R. C. M.. Formação on-line de educadores de instituições especializadas em deficiência visual no Programa Braille Bricks Brasil. Research, Society and Development, [S. l.], v. 11, n. 8, p. e45911831321–e45911831321, 2022. DOI: 10.33448/rsd-v11i8.31321. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/31321. Acesso em: 2 maio. 2023. DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v11i8.31321

PIAGET, J.. Play, Dreams, and Imitation in Childhood. New York: Norton, 1962.

SCHLÜNZEN, E. T. M.. Abordagem Construcionista, Contextualizada e Significativa: formação, extensão e pesquisa em uma perspectiva inclusiva. 2015. Livre docência - Universidade Estadual Paulista, Presidente Prudente, 2015.

SCHLÜNZEN, E. T. M.; SCHLÜNZEN JUNIOR, K.; REZENDE, A. M. S. S.; LIMA, A. V. I.; SANTOS, D. A. Do N. Dos. Abordagem Construcionista, Contextualizada e Significativa: Formação, Extensão E Pesquisa No Processo De Inclusão. 1a edição ed. Curitiba: Appris, 2020.

Sgambelluri, R. (2015). Il gioco come strumento di cura educativa: cenni storici e codici pedagogici a confronto.

ZOSH, J. M.; HIRSH-PASEK, K.; HOPKINS, E. J.; JENSEN, H.; LIU, C.; NEALE, D.; SOLIS, S. L.; WHITEBREAD, D.. Accessing the Inaccessible: Redefining Play as a Spectrum. Frontiers in Psychology, [S. l.], v. 9, 2018. DOI: 10.3389/fpsyg.2018.01124. Disponível em: https://www.frontiersin.org/journals/psychology/articles/10.3389/fpsyg.2018.01124/full. Acesso em: 17 maio. 2024. DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.01124

Published

2024-11-19

How to Cite

Perez, D. J. G., Schlunzen, E. T. M., Junior, K. S., Malheiro, C. A. L., & Lima, C. S. de S. (2024). LEGO Braille Bricks: an international proposal for playful and inclusive literacy for children. EmRede - Distance Education Journal, 11. https://doi.org/10.53628/emrede.v11i.1057

Issue

Section

Dossier Internationalization in Educational Contexts: technologies, personalization and accessibility