Profile and Determining Factors in Completing a Self-Instructional Distance Education Course in TMO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53628/emrede.v11i.1036

Keywords:

Distance education in health, Course completion, Predictors of academic success

Abstract

This study analyzes the profile of students and the association of individual characteristics with the completion rate and success in a self-instructional distance education course on bone marrow transplantation offered by the Unified Health System (SUS - also known as the Brazilian public health care system). This is a retrospective cohort study of participants of both sexes, over 18 years of age, enrolled in the self-instructional distance education course in 2023. The independent variables included demographic characteristics, employment status, and professional aspects associated with the outcomes of completion and success in the course. Of the 969 participants enrolled, 60.2% completed the course, with completion more likely among those who passed the public examination (71%). Physicians, professionals with more experience in the field, and those who completed the course within 60 days performed better. Statistical analysis highlighted factors such as employment status and time devoted to bone marrow transplantation (TMO) as determinants of success.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Marcos Evandro Galini, Hospital Beneficência Portuguesa de São Paulo (HBP), São Paulo, São Paulo, Brasil, marcos.galini@bp.org.br

.

Stela Verzinhasse Peres, Hospital Beneficência Portuguesa de São Paulo (HBP), São Paulo, São Paulo, Brasil, stela.peres@bp.org.br

.

Cleyton Zanardo de Oliveira, Hospital Beneficência Portuguesa de São Paulo (HBP), São Paulo, São Paulo, Brasil, cleyton.oliveira@bp.org.br

.

Gabriella Ferreira Demarque, Hospital Beneficência Portuguesa de São Paulo (HBP), São Paulo, São Paulo, Brasil, gabriella.demarque@gmail.com

.

Natalia Moreno Lamonato dos Reis, Hospital Beneficência Portuguesa de São Paulo (HBP), São Paulo, São Paulo, Brasil, natalia.moreno@bp.org.br

.

References

ABED – Associação Brasileira de Educação a Distância. Censo EAD.BR: relatório analítico da aprendizagem a distância no Brasil 2020 = Censo EAD.BR: Analytic Report of Distance Learning in Brazil 2020 [livro eletrônico]/[organização ABED – Associação Brasileira de Educação a Distância; tradução Camila Rosa]. Curitiba, PR: InterSaberes, 2022. Disponível em: https://abed.org.br/arquivos/CENSO_EAD_2020_PORTUGUES.pdf Acesso em: 23 mai. 2024.

BRASIL, Emenda Constitucional nº 19 de 4 de junho de 1998, que Modifica o regime e dispõe sobre princípios e normas da Administração Pública, servidores e agentes políticos, controle de despesas e finanças públicas e custeio de atividades a cargo do Distrito Federal, e dá outras providências. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/Emendas/Emc/emc19.htm Acesso em: 23 mai. 2024.

BRASIL. Lei no 8.112 de 11 de dezembro de 1990 que dispõe sobre o regime jurídico dos servidores públicos civis da União, das autarquias e das fundações públicas federais. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8112cons.htm Acesso em: 23 mai. 2024.

BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais (Inep). Censo da Educação Superior: Sinopse Estatística – 2021. Disponível em:< https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/dados-abertos/sinopses-estatisticas/educacao-superior-graduacao>. Acesso em: 23 mai. 2024.

CARBONERO, Flávia Cristina. Análise das publicações nacionais sobre educação a distância na área da saúde. Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância, [S. l.], v. 15, 2016. DOI: 10.17143/rbaad.v15i0.273. Disponível em: https://abed.emnuvens.com.br/RBAAD/article/view/273. Acesso em: 23 mai. 2024. DOI: https://doi.org/10.17143/rbaad.v15i0.273

CARVALHO, Renata Silveira; ABBAD, G. S. Avaliação de treinamento a distância: reação, suporte à transferência e impactos no trabalho. Revista de Administração Contemporânea, Rio de Janeiro, v. 10, n. 1, p. 95-116, 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rac/a/vzNZjG54nNmnLB85KzckYWz/ Acesso em: 23 mai. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/S1415-65552006000100006

COVALSKY Cristiana Mariani, MOTA J. C. Limites e possibilidades de estudantes na Educação a Distância (EAD). Rev Unifebe. 2016 [cited 2020 Mar 26];18(1):75-87. Available from: https://periodicos.unifebe.edu.br/index.php/revistaeletronicadaunifebe/article/view/399/216 Acesso em: 23 mai. 2024.

DA SILVA, Júlio Cesar; DRUMOND E CASTRO, Maria Cristina. Dimensões relacionadas à evasão na educação a distância: análise de uma proposta de categorização. Revista Valore, [S.l.], v. 7, p. 217-252, out. 2022. ISSN 2526-043X. Disponível em: <https://revistavalore.emnuvens.com.br/valore/article/view/1387>. Acesso em: 23 mai. 2024. DOI: https://doi.org/10.22408/reva7020221387217-252

EDWARD Anbrasi, et al. Self-paced online learning to improve knowledge competencies for hypertension among medical students in Uganda: A pre-post study. PLOS Glob Public Health 3(7): e0001609, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.1371/journal.pgph.0001609 Acesso em: 23 mai. 2024. DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pgph.0001609

EHRL, Philipp. Impacto da qualificação nas trajetórias profissionais dos servidores públicos federais. Escola Nacional de Administração Pública (Enap). Brasília, abr. 2022. Disponível em: http://repositorio.enap. gov.br/handle/1/7081. Acesso em: 23 mai. 2024.

ELSAYED, Mahmoud Said; LE-KHAC, Nhien-An; JURCUT, Anca Delia. Dealing with COVID-19 network traffic spikes [cybercrime and forensics]. IEEE Security & Privacy, v. 19, n. 1, p. 90-94, 2021. DOI: https://doi.org/10.1109/MSEC.2020.3037448

GOMES, Vânia Thais Silva, et al. A Pandemia da Covid-19: Repercussões do Ensino Remoto na Formação Médica. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 44, n. 4, p. e114, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbem/a/xZjx57LqBz9N6wcLPrTS9fs/?format=pdf&lang=pt Acesso em: 23 mai. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/1981-5271v44.4-20200258

MAGEDANZ, Lucas et al. Transplante de células-tronco hematopoiéticas: iniquidades na distribuição em território brasileiro, 2001 a 2020. Ciência & Saúde Coletiva [online]. v. 27, n. 08, 2022. pp. 3239-3247. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/1413-81232022278.03142022>. ISSN 1678-4561. https://doi.org/10.1590/1413-81232022278.03142022. Acessado em: 23 mai. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/1413-81232022278.03142022

MONTEIRO, Ana Karine da Costa; MONTEIRO, Ana Karoline da Costa; ANDRADE, Elaine Maria Leite Rangel; LUZ, Maria Helena Barros Araújo; CAVALCANTI, Patrícia de Azevedo Lemos. Educação permanente à distância sobre a prevenção de úlcera por pressão [Distance continuing education on prevention of pressure ulcer]. Revista Enfermagem UERJ, [S. l.], v. 24, n. 1, p. e5733, 2016. DOI: 10.12957/reuerj.2016.5733. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/enfermagemuerj/article/view/5733. Acesso em: 12 jun. 2024. DOI: https://doi.org/10.12957/reuerj.2016.5733

MOORE, Michael G.; KEARSLEY, Greg. Educação a Distância: uma visão integrada. São Paulo: Thompson Learning, 2007.

MORTAGY, Mohamed et al. Online medical education in Egypt during the COVID-19 pandemic: a nationwide assessment of medical students’ usage and perceptions. BMC medical education, v. 22, n. 1, p. 218, 2022. DOI: https://doi.org/10.1186/s12909-022-03249-2

POHORILYAK, Renata Yu., ZHELIZNYAK, A. V., FEGER, O. V. Impact of distance education on students health. Wiadomosci lekarskie (Warsaw, Poland: 1960), 76(3), 640-644, 2023. DOI: https://doi.org/10.36740/WLek202303129

ROCHA, Wilsimara Maciel., EHRL, P., MONASTERIO, L. Financiamento da educação superior no Brasil: o impacto do programa FIES nos salários dos trabalhadores formais. Pesquisa e Planejamento Econômico, 50(2), 7-30, 2020. DOI: https://doi.org/10.38116/ppe50n2art1

GHASEMPOUR, Saeed et al. Relationship between academic success, distance education learning environments, and its related factors among medical sciences students: a cross-sectional study. BMC Medical Education, v. 23, n. 1, p. 847, 2023. DOI: https://doi.org/10.1186/s12909-023-04856-3

VIEIRA BORGES JÚNIOR, Cândido et al. Maior inclusão social foi evidenciada na educação a distância? Análise da democratização de acesso ao ensino superior em saúde. Educação Online, Rio de Janeiro, Brasil, v. 19, n. 45, p. e24194504, 2024. DOI: 10.36556/eol.v19i45.1484. Disponível em: https://educacaoonline.edu.puc-rio.br/index.php/eduonline/article/view/1484. Acesso em: 23 mai. 2024. DOI: https://doi.org/10.36556/eol.v19i45.1484

ZERBINI, Thaís; ABBAD, G. Aprendizagem induzida pela instrução em contexto de organizações e trabalho: uma análise crítica da literatura. Cadernos de Psicologia Social do Trabalho, 13(2),177-193, 2010. doi: 10.11606/issn.1981-0490.v13i2p177-193. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/cpst/article/view/25724 Acesso em: 23 mai. 2024. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.1981-0490.v13i2p177-193

Published

2024-12-31

How to Cite

Galini, M. E., Peres, S. V., Oliveira, C. Z. de, Demarque, G. F., & Reis, N. M. L. dos. (2024). Profile and Determining Factors in Completing a Self-Instructional Distance Education Course in TMO . EmRede - Distance Education Journal, 11. https://doi.org/10.53628/emrede.v11i.1036

Issue

Section

Artigos