Feedback, Gamification and Motivation: contributions to retention in Distance Education

Authors

Keywords:

Distance Education; Gamification; Student Retention

Abstract

This paper examines the factors that influence students' motivation and retention in an online English reading course. Using a qualitative approach, action research and the survey method were employed to collect data from the participants. It was observed that the gamification methodology and the feedback used in the course influenced the motivation and retention of most students. However, external factors to the learning situation, such as academic and/or personal demands, were also associated with student motivation and played a role in retention.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Juliana Ribeiro dos Santos, Universidade Federal de Pelotas (UFPel), Pelotas, Rio Grande do Sul, Brasil, julianaribeirosantos27@gmail.com

.

Aline Mackedanz dos Santos, Universidade Federal de Pelotas (UFPel), Pelotas, Rio Grande do Sul, Brasil, alinemackedanz@gmail.com

.

Gabriela Bohlmann Duarte, Universidade Federal de Pelotas (UFPel), Pelotas, Rio Grande do Sul, Brasil, gabrielabduarte@gmail.com

.

References

ABED. Associação Brasileira de Educação a Distância. Censo EAD.BR: relatório analítico da aprendizagem a distância no Brasil 2020. Curitiba, PR: InterSaberes, 2022. Disponível em: https://abed.org.br/arquivos/CENSO_EAD_2020_PORTUGUES.pdf. Acesso em: 20 Dez. 2023.

ALVES, Flora. Gamification: como criar experiências de aprendizagem engajadoras. Um Guia Completo. Do Conceito à Prática. 1. ed. [S. l.: s. n.], 2015.

BRANCO, L. S. A.; CONTE, E.; HABOWSKI, A. C. Evasão na educação a distância: pontos e contrapontos à problemática. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior. Campinas, v. 25, n. 1, p. 132 - 154, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/aval/a/MHWXpfQMQ4jGQzR7TBrMXxN/. Acesso em: 20 Dez. 2023.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Censo da Educação Superior 2021: notas estatísticas. Brasília, DF: Inep, 2022. Disponível em: https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/estatisticas_e_indicadores/notas_estatisticas_censo_da_educacao_superior_2021.pdf. Acesso em: 20 Dez. 2023.

BRASIL. Decreto nº 9.057, de 25 de maio de 2017. Brasília, DF: Diário Oficial da União, 2017. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/decreto/d9057.htm. Acesso em 19 Dez. 2023.

COSTA, A. R.; FIALHO, V. R.; BEVILÁQUA, A. F.; LEFFA, V. J. Um olhar complexo sobre o feedback e a formação de professores a distância. Polifonia, [S. l.], v. 26, n. 44, p. 57 – 80, 2019. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/polifonia/article/view/8990. Acesso em: 20 Dez. 2023.

DECI, E. L.; RYAN, R. M. Intrinsic Motivation and Self-determination in Human Behavior. New York: Plenum. 1985.

DETERDING, C. S.; DIXON, D.; KHALED, R.; NACKE, L. From Game Design Elements to Gamefulness: Defining “Gamification”. Proceedings of the 15th International Academic MindTrek Conference: Envisioning Future Media Environments, September 28-30, Tampere, Finland, 2011. DOI: https://doi.org/10.1145/2181037.2181040.

DETERDING, C. S. Eudaimonic Design, or: Six invitations to rethink gamification. In: FUCHS, M.; FIZEK, S.; RUFFINO, P.; SCHRAPE, N. (Eds) Rethinking gamification. Germany: Meson Press, 2014.

DETERDING, C. S. Make-Believe in gameful and playful design. In: Digital Make- Believe. Human-Computer Interaction. Springer, Basel, p.101-124. 2016.

DICHEV, C.; DICHEVA, D.; ANGELOVA, G.; AGRE, G. From gamification to gameful design and gameful experience in learning. Cybernetics and Information Technologies, v.14, n.4, 2014.

DÖRNYEI, Z. Motivation and motivating in the foreign language classroom. The Modern Language Journal, v. 78, p. 273 - 284, 1994. Disponível em: http://www.jstor.org/stable/330107. Acesso em: 01 Set. 2023.

DÖRNEY, Z; MACINTYRE, P. D.; HENRY, A. Motivational Dynamics in Language Learning. Short Run Press: Great Britain, 2015.

DÖRNYEI, Z. Motivation in second and foreign language learning. Language Teaching, v. 31, p. 117 - 135, 1998.

DÖRNEY, Z.; CSIZÉR, K. Some dynamics of language attitudes and motivation: Results of a longitudinal nationwide survey. Applied Linguistics, v. 23, n. 4, p. 421 - 462, 2002.

DUARTE, G. B. Eventos complexos de letramentos na aprendizagem de inglês: relações entre práticas de letramentos, gamificação e motivação. 2017. Tese (Doutorado em Letras) - Programa de Pós-Graduação em Letras, Universidade Católica de Pelotas, Pelotas, 2017.

FLICK, U. Introdução à metodologia de pesquisa: um guia para iniciantes. Porto Alegre: Penso, 2013.

HERMIDA, J. F.; BONFIM, C. R. S. A educação à distância: história, concepções e perspectivas. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, n. especial, p. 166 - 181, 2006. Disponível em: https://www.fe.unicamp.br/pf-fe/publicacao/4919/art11_22e.pdf. Acesso em: 04 Set. 2023.

LARSEN-FREEMAN, D.; CAMERON, L. Complex Systems and Applied Linguistics. Oxford: Oxford University Press, 2008.

MORAN, J. Mudando a educação com metodologias ativas. In: SOUZA, C. A.; MORALES, O. E. T. (orgs.). Convergências Midiáticas, Educação e Cidadania: aproximações jovens. Vol. II. Coleção Mídias Contemporâneas: Foca Foto-PROEX/UEPG, 2015.

PAIVA, V. L .M. O. Feedback em ambiente virtual. In: LEFFA. V. (Org.) Interação na aprendizagem das línguas. Pelotas: EDUCAT, 2003. p. 219 - 254.

PAIVA, V. L. M. O. Identity, motivation, and autonomy from the perspective of complex dynamical systems. In: MURRAY, G.; GAO, X.; LAMB, T. Identity, motivation and autonomy in language learning. Bristol, Buffalo, Toronto: Multilingual Matters, 2011, p. 57 - 72.

PAIVA, V. L. M. O. Pesquisa-ação. In: PAIVA, V. L. M. O. Manual de pesquisa em estudos linguísticos. 1. ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2019. p. 72 - 78.

PRENSKY, M. Aprendizagem baseada em jogos digitais. 1. ed. São Paulo: Senac, 2012.

p.

RYAN, R. M.; DECI, E. L. Intrinsic and Extrinsic Motivations: Classic Definitions and New Directions. Contemporary Educational Psychology, vol. 25, 2000, p. 54 - 67. Disponível em: http://www.idealibrary.com. Acesso em: 01 Set. 2023.

SANTOS, E. M.; NETO, J. D. O. Evasão na educação a distância: identificando causas e propondo estratégias de prevenção. Paidei@, vol. 2, n. 2, 2009. Disponível em: https://periodicosunimes.unimesvirtual.com.br/index.php/paideia/article/view/101. Acesso em: 04 Set. 2023.

SENHORINHA, M. J. K.; OLIVEIRA, M. A.; FUTAMI, A. H.; VALENTINA, L. V. D. Critical factors of pedagogical management that influence the evasion in higher education distance learning courses: a case study. Gestão & Produção, v. 28, n. 1, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/gp/a/wzvF9Xxjq4hNwzV6dcgNNVR/abstract/?lang=en#. Acesso em: 04 Set. 2023.

SILVA, J. C.; CASTRO, M. C. D. Os desafios da retenção acadêmica no Ensino a Distância: identificação e análise de Fatores Críticos de Sucesso. Pesquisa, Sociedade e Desenvolvimento, [S. l.], v. 12, 2022. DOI: 10.33448/rsd-v11i12.34078. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/34078. Acesso em: 20 dez. 2023.

STANLEY, G. 2012. Language Teaching and learning: Online Digital Games And Gamification. Disponível em: http://www.tesol-spain.org/uploaded_files/files/Graham-Stanley.pdf. Acesso em: 28 Jan. 2024.

WERBACH, K.; HUNTER, D. For The Win: How Game Thinking Can Revolutionize Your Business? Wharton Digital Press: Philadelphia, 2012.

Published

2024-09-18

How to Cite

Santos, J. R. dos, Santos, A. M. dos, & Duarte, G. B. (2024). Feedback, Gamification and Motivation: contributions to retention in Distance Education. EmRede - Distance Education Journal, 11. Retrieved from https://www.aunirede.org.br/revista/index.php/emrede/article/view/1027

Issue

Section

Artigos