Artificial Intelligence in Higher Education: advances and dilemmas in academic production

Authors

Keywords:

Artificial Intelligence, Digital Skills Higher Education; Teacher training, Academic Production

Abstract

Higher education in Brazil has been impacted by the possibilities of Artificial Intelligence
(AI), especially in scientific writing. This article aims to identify gaps, advances, and dilemmas in the
implementation of artificial intelligence in higher education, especially in the production of academic
texts. To this end, this qualitative, descriptive, and exploratory research uses reconstructive
hermeneutics to understand the use of AI in scholarly production, considering ethical and legal
dilemmas. As a result, the potential of AI resources to improve academic writing is assessed,
highlighting the importance of data protection and intellectual property.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcello Ferreira, Universidade de Brasília (UnB), Brasília, Distrito Federal, Brasil, marcellof@unb.br

.

Marcos Rogério Martins Costa, Universidade de Brasília (UnB), Brasília, Distrito Federal, Brasil, marcos.costa@unb.br

.

Érika Nazaré Gadelha Meira, Escrita com Ciência (EC), Brasília, Distrito Federal, Brasil, gadelhaerika01@gmail.com

.

Olavo Leopoldino da Silva Filho, Universidade de Brasília (UnB), Brasília, Distrito Federal, Brasil, olavolsf@unb.br

.

References

ANDRADE, J. L.; FRANCISCO, A. S. L; MENEGUSSI, R. A influência da inteligência artificial na educação. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento. ano 4, ed. 7, v. 08, p. 50-60. jul. 2019.

ARAÚJO, M. O uso de inteligência artificial para a geração automatizada de textos acadêmicos: plágio ou meta-autoria?. Logeion: Filosofia da Informação, v. 3, n. 1, 2016.

BRYSON, J.; WINFIELD, A. Standardizing Ethical Design for Artificial Intelligence and Autonomous Systems. Computer, v. 50, n. 1, p. 116-119, 2017.

DONATO H, DONATO M. Etapas na Condução de uma Revisão Sistemática. Acta Medica Portuguesa, v. 32, n. 3, p. 227-235, 2019.

FIORIN, J. L. (org.). Novos caminhos da linguística. São Paulo: Contexto, 2017.

GONSALES, P. Inteligência Artificial, educação e pensamento complexo: caminhos para religação de saberes. 131f. 2022. Dissertação (Mestrado) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, Programa de Estudos Pós Graduados em Tecnologias da Inteligência e Design Digital, São Paulo, 2022.

GONZALEZ ARENCIBIA, Mario; MARTINEZ CARDERO, Dagmaris. Dilemas éticos en el escenario de la inteligencia artificial. Economía y Sociedad, Heredia, v. 25, n. 57, p. 93-109, June 2020.

HARTMANN PEIXOTO, F. Inteligência artificial e direito: convergência ética e estratégica. Curitiba: Alteridade Editora, 2020.

HOLMES, W.; BIALIK, M.; FADEL, C. Artificial Intelligence in Education: promises and implications for Teaching & Learning. Boston: Center for Curriculum Redesign, 2019.

LAUTERJUNG, B. ChatGPT lidera ranking de IA's mais utilizadas do mundo, aponta pesquisa. TI Inside, Inteligência artificial. 2 set. 2023. Disponível em: https://tiinside.com.br/02/12/2023/chatgpt-lidera-ranking-de-ias-mais-utilizadas-do-mundo-aponta-pesquisa/ Acesso em: 07 jan. 2024

LEE, K.-F. Inteligência artificial. Tradução de Marcelo Barbão. Rio de Janeiro: Globo Livros, 2019

MATOS, L. C. S. Inteligência artificial & educação online na escola pública: possibilidades e alcances. 2022.176 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ciências e Matemática) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2022.

MCCARTHY, J. What is artificial intelligence? Whaisaid. Stanford University. 2 nov. 2007. Disponível em: https://www-formal.stanford.edu/jmc/whatisai.pdf Acesso em: 05 jan. 2024.

NALINI, Jose Renato. Ética geral e profissional. 5. ed. São Paulo: Revista dos Tribunais, 2006.

PERES, F. A literacia em saúde no ChatGPT: explorando o potencial de uso de inteligência artificial para a elaboração de textos acadêmicos. Ciência & Saúde Coletiva. v. 29, n. 1, p. 1-13, 2024. Disponível em: http://cienciaesaudecoletiva.com.br/artigos/a-literacia-em-saude-no-chatgpt-explorando-o-potencial-de-uso-de-inteligencia-artificial-para-a-elaboracao-de-textos-academicos/18759. Acesso em: 05 jan. 2024

PETROU, S; KWON, J; MADAN, J. A practical guide to conducting a systematic review and meta-analysis of health state utility values. Pharmacoeconomics. v. 36, p. 1043-1061, 2018.

POZZEBON, E.; FRIGO, L. B.; BITTENCOURT, G. Inteligência Artificial na educação universitária: quais as contribuições? Revista do CCEI, Bagé, RS, v. 8, n.13, p. 34-41, 2004.

SAYAD, A. Le V. Inteligência artificial e seu impacto no desenvolvimento do pensamento crítico. 2022. Dissertação (Mestrado em Tecnologias da Inteligência e Design Digital) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Tecnologias da Inteligência e Design Digital da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2022.

SCHERER, M. Regulating Artificial Intelligence Systems: Risks, Challenges, Competencies, and Strategies. Harvard Journal of Law & Technology, v. 29, n. 2, p. 354-400, 2016.

SOUZA, M. N. M. de et al. Do GPT 3 ao ChatGPT: potencialidades e alertas no enfoque da produção acadêmica brasileira. Boletim de Conjuntura (BOCA), Boa Vista, v. 16, n. 47, p. 599–620, 2023

VICARI, R. M. Tendências em inteligência artificial na educação no período de 2017 a 2030: Sumário executivo. Brasília: Serviço Nacional de Aprendizagem Industrial - SENAI, Serviço Social da Indústria, 2018.

Published

2024-07-02

How to Cite

Ferreira, M., Costa, M. R. M., Meira, Érika N. G., & Filho, O. L. da S. (2024). Artificial Intelligence in Higher Education: advances and dilemmas in academic production. EmRede - Distance Education Journal, 11. Retrieved from https://www.aunirede.org.br/revista/index.php/emrede/article/view/1019

Issue

Section

Artigos