The production of teaching material for distance education in the light of dialogic principles: a systematic review

Authors

Keywords:

Distance education, Didactic material, Dialogical principles

Abstract

Through a systematic literature review, this study seeks to identify practices in producing
Distance Education (EaD) materials that adhere to dialogic principles. Ten databases were consulted,
and 389 texts were identified, of which 15 were selected for analysis. The results show that less than 50% of the sample explicitly explores dialogic principles, which calls for investment in this area.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Erivaldo da Silva Santos, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), Natal, Rio Grande do Norte, Brasil, erivaldosantosda25@hotmail.com

.

Allyson Carvalho de Araujo, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), Natal, Rio Grande do Norte, Brasil, allyson.carvalho@ufrrn.br

.

References

ARRUDA, D. E. P.; PEREIRA, M. S. Inovação no curso de Enfermagem da UFMG: relatos da implantação de uma disciplina a distância. Revista Docência do Ensino Superior, v. 8, n. 1, p. 125-150, 2018.

AZEVEDO, A. B.; FAIM, R. M. T. Planejamento, elaboração e utilização de materiais didáticos disponibilizados em ambiente virtual de aprendizagem. Educação & Linguagem, v. 21, n. 1, p. 149-182, 2018.

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. 6. ed. Trad. P. Bezerra. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2011.

BAKHTIN, M. Marxismo e filosofia da linguagem. 12. ed. São Paulo: Hucitec, 2006.

BAKHTIN, M. Para uma filosofia do ato responsável. Trad. Valdemir Miotello & Carlos Alberto Faraco. São Carlos: Pedro & João Editores, 2010.

BENTO, D. A produção do material didático para EaD. 1 ed. Segunda reimpressão. São Paulo: Cengage, 2022.

BRANDÃO, T. A. A produção de materiais didáticos críticos para o ensino de língua espanhola LE na EAD. A Cor das Letras, v. 18, p. 30-53, 2018.

CASTRO, A. P. P.; JUNIOR, A. G. M.; OLIVEIRA, A. C. Políticas educacionais: produção de materiais didáticos de educação a distância na Universidade Federal do Amapá. Revista EDaPECI, v. 20, n. 2, p. 44-57, 2020.

FILATRO, A. Como preparar conteúdo para EAD. 1. ed. São Paulo: Saraiva Educação, 2018.

FREIRE, P. Extensão ou Comunicação? Tradução Rosiska Darcy de Oliveira. 25. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2022.

FREIRE, P. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. 28. ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2021.

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 75. ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2020.

HISSA, D. L. A. A avaliação da textualidade no processo de escrita didático-acadêmica: um estudo de caso. Signum: Estudos da Linguagem, v. 23, n. 1, p. 96-112, 2020.

HISSA, D. L. A.; ARAÚJO, N. M. S. A retextualização hipertextual em material didático digital para a educação à distância. Diacrítica, v. 34, n. 1, p. 41, 2020.

LISKA, G. J. R. A atuação do designer instrucional na preparação de conteúdo para o ensino de português a distância. Scripta, v. 22, n. 44, p. 203-218, 2018.

LOPES, T. A. M.; PEREIRA, F. C.; LAMMEL, I. Gestão da produção de recursos educacionais em áudio e vídeo: A experiência do Laboratório de Educomunicação da Universidade Franciscana/RS. EaD em Foco, v. 9, n. 1, 2019.

MARTINS, V.; ALMEIDA, J. F. Fa. As videoaulas e os desafios para a produção de material didático: pensando a docência na educação online. Educitec-Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico, v. 4, n. 08, 2018.

MURZO, Y.; SVESHNIKOVA, S.; CHUVILEVA, N. Method of text content development in creation of professionally oriented online courses for oil and gas specialists. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), v. 14, n. 17, p. 143-152, 2019.

OLIVEIRA, L. L. et al. Educational hypermedia in nursing assistance at birth: building and validation of content and appearance. Revista Brasileira de Enfermagem, v. 72, p. 1471-1478, 2019.

PAGE, M. J. et al. A declaração PRISMA 2020: diretriz atualizada para relatar revisões sistemáticas. Revista Panamericana de Salud Pública, v. 46, p. e112, 2023.

PEREIRA, D. R. M.; BATISTA, T. F. V. Produção de recursos educacionais para ensino de língua portuguesa no ensino superior. Hachetetepé. Revista científica de educación y comunicación, n. 25, p. 1-20, 2022.

PRETI, O. (Org.). Educação a distância: sobre discursos e práticas. 2. Ed. Brasília: Liber Livro Editora, 2012.

PRETI, O. Produção de material didático impresso: orientações técnicas e pedagógicas. Cuiabá: UAB/UFMT, 2010

SANTOS, E. S.; ARAÚJO, A. C. Educação a distância e Recursos Educacionais Abertos no contexto dialógico: uma Revisão Sistemática. EaD em Foco, v. 14, n. 2, e2129, 2024.

SANTOS, K. E. E.; KOWALSKI, R. P. G.; TRINDADE, S. P. Formação docente para a produção de material para a educação digital. Revista Teias, v. 21, n. 60, p. 48-60, 2020.

SCHNEIDER, M. D. et al. As Teorias de Aprendizagem na Produção de Materiais Didáticos na Educação a Distância. EaD em Foco, v. 10, n. 1, 2020.

WEBER, D. J. Parâmetros para a produção de recursos didáticos para a educação mediada pelas tecnologias digitais. Revista Docência e Cibercultura, v. 6, n. 5, p. 406-422, 2022.

Published

2024-07-29

How to Cite

Santos, E. da S., & Araujo, A. C. de. (2024). The production of teaching material for distance education in the light of dialogic principles: a systematic review. EmRede - Distance Education Journal, 11. Retrieved from https://www.aunirede.org.br/revista/index.php/emrede/article/view/1018

Issue

Section

Artigos