Teacher's pedagogical desires in conducting their technological flow in Science Teaching
DOI:
https://doi.org/10.53628/emrede.v11i.1011Keywords:
Teacher training, Digital Technologies, Science teachingAbstract
To investigate the teacher's pedagogical desires in conducting technological flow in
Science Teaching, a teacher training extension course was planned and developed using this approach.
The results show that the teacher's pedagogical desire and their Technological-Pedagogical Fluency
integrate, enhance and promote the mediation of learning and meaning in Science Teaching.
Downloads
Metrics
References
CHAGAS, Sinara da Silva. Prática pedagógica círculo integrador e o ambiente interativo de aprendizagem e difusão em ciências: o ensino de ciências em uma perspectiva emancipatória. Dissertação de Mestrado. Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências (PPGEC), 2021.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4ª ed. – 12. reimpressão. São Paulo, Atlas, 2009.
MALLMANN, Elena Maria; SCHNEIDER, Daniele da Rocha. Políticas Públicas, tecnologias educacionais e Recursos Educacionais Abertos (REA). RIAEE – Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 16, n. esp. 2, p. 1113-1130, maio 2021. e-ISSN: 1982-5587. Disponível em: https://doi.org/10.21723/riaee.v16iesp2.15118. Acesso em: 18 ago. de 2022. DOI: https://doi.org/10.21723/riaee.v16iesp2.15118
MALLMANN, Elena Maria; SONEGO, Anna Helena Silveira. Inovação Tecnológico-Pedagógica em Cursos de Formação de Professores. Revista Educativa, Goiânia, v. 19, n. 1, p. 139-168, jan./abr. 2016. Disponível em: http://seer.pucgoias.edu.br/index.php/educativa/article/view/5020. Acesso em: 11 mar. 2022. DOI: https://doi.org/10.18224/educ.v19i1.5020
MALLMANN, Elena Maria; et. al. Ensino-Aprendizagem Mediado por Tecnologias em Rede: Complexidade da performance docente. REFLEXÃO E AÇÃO. Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação – Mestrado e Doutorado. V.21, n. 2. p. 309-334. 26 dez. 2013. Disponível em: https://online.unisc.br/seer/index.php/reflex/article/view/3853. Acesso em: 15 mar. 2022.
MATURANA, Humberto. Cognição, ciência e vida cotidiana. Belo Horizonte: UFMG, 2014.
MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise Textual Discursiva. Ijuí: Unijuí, 2007.
MOURA, Ana Carolina de Oliveira Salgueiro de; et.al. Tecnologias Digitais no Espaço-Contexto da Educação Superior e nos Espaços-Intuito Interação, Aprender e Pesquisar. In: GUIMARÃES, T. D.; CORRÊA de PAULA, M. (Org.). Better Together: O Uso de Tecnologias Digitais na Educação do Brasil e Espanha. Porto Alegre, RS: EDIPUCRS, 2020, v. 1, p. 203-221. Disponível em: https://coeducarunipampa.files.wordpress.com/2020/04/better_together_cap_espaco_contexto_intuito.pdf. Acesso em: 29 abr. 2020.
MOURA, Ana Carolina de Oliveira Salgueiro de; LAURINO, Débora Pereira; MONTEIRO, Alice Fogaça. Convocação Pedagógica: O Aprender como Constituição de um Território de (Co)Criação. In: MADERS, S. (org). Conversações Cooperativas em Educação: Dialogando com Maturana. Curitiba: CRV, 2020. p.101-112. Disponível em: https://coeducarunipampa.files.wordpress.com/2020/07/convocacao_pedagogica.pdf. Acesso em: 10 mar. 2022.
OMITIDO PELAS AUTORAS, 2022a.
OMITIDO PELAS AUTORAS, 2022b.
SASSERON, Lucia Helena. Ensino de Ciências por Investigação e o Desenvolvimento de Práticas: Uma Mirada para a Base Nacional Comum Curricular. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências. RBPEC 18(3), 1061–1085. Dezembro, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4833. Acesso em: 25 jul. 2022. DOI: https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec20181831061
SCHNEIDER, Daniele da Rocha. Fluência Tecnológica Digital dos Professores e a Organização de Atividades de Ensino no Moodle. Porto Alegre, 2017. Tese de Doutorado. Pós-Graduação em Informática na Educação, do Centro Interdisciplinar de Novas Tecnologias na Educação, da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Repositório Digital. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/172216. Acesso em: 17 mar. 2022.
SCHNEIDER, Daniele da Rocha; SCHRAIBER, Rogério Tubias; MALLMANN, Elena Maria. Fluência Tecnológico-Pedagógica na Docência Universitária. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 20, n. 67, p. 1986-2003, out./dez. 2020. Disponível em: http://dx.doi.org/10.7213/1981-416X.20.067.AO05. Acesso em: 02 Jun. 2021. DOI: https://doi.org/10.7213/1981-416X.20.067.AO05
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Daniela Veiga Oliveira, Ana Carolina de Oliveira Salgueiro de Moura
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By submitting an article to EmRede Journal and having it approved, the authors agree to transfer, without remuneration, the following rights to EmRede: the rights of first publication and the permission for EmRede to redistribute this article and its metadata to indexing and reference that its editors deem appropriate. By virtue of appearing in this public access magazine, the articles are free to use by the authors, with attributions that allow distribution, remix, adaptation and creation based on your work, even for commercial purposes, as long as due credit is given for the original creation to EmRede Journal.
Creative Commons License - Attribution 4.0 International (CC-BY).