Emergency remote education: elements for public policies in Brazilian education in times of Covid-19
DOI:
https://doi.org/10.53628/emrede.v7i1.621Keywords:
Covid-19. Remote Education. Public policies in digital education.Abstract
Covid-19 spread rapidly around the world in 2020 and led to the unprecedented situation of 90% of the student population being isolated worldwide. In this work, we seek to highlight the exceptionality of the situation that led countless countries to develop emergency remote education actions and the implications for different educational levels. We analyze the Brazilian context, in which there is evidence of an incipient appropriation of digital technologies in public education. We identified the main information about internet access in the country, in order to discuss possible educational policies with a view to promoting the maintenance of school life, albeit on digital levels, in order to strengthen the school as the central axis of Brazilian society.
Downloads
Metrics
References
AGENCIA BRASIL. Orçamento de 2020 prevê alta de R$ 24,2 bi em renúncias fiscais. Disponível em: https://agenciabrasil.ebc.com.br/economia/noticia/2019-11/orcamento-de-2020-preve-alta-de-r-242-bi-em-renuncias-fiscais. Acesso em: 07 maio 2020.
ANDIFES. Associação Nacional dos Dirigentes das Instituições Federais de Ensino Superior. V Pesquisa Nacional de Perfil Socioeconômico e Cultural dos (as) Graduandos (as) das IFES – 2018. Disponível em: http://www.andifes.org.br/v-pesquisa-nacional-de-perfil-socioeconomico-e-cultural-dos-as-graduandos-as-das-ifes-2018/. Acesso em: 11 maio 2020.
ARRUDA, Eucidio. Implementação das tecnologias digitais nos currículos das escolas de Educação Básica dos países membros da OCDE. In: SIQUEIRA, Ivan Claudio Pereira (org). Subsídios à elaboração da BNCC: estudos sobre temas estratégicos da parceria CNE e Unesco. São Paulo: Moderna, 2018. Disponível em: https://fundacaosantillana.org.br/wp-ccontent/uploads/2019/12/ 10_SubsidiosBNCC.pdf. Acesso em: 11 maio 2020.
BRASIL. Decreto nº 9057, de 25 de maio de 2017. Regulamenta o art. 80 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2017/Decreto/D9057.htm. Acesso em: 25 abr. 2020.
BRISTOL University. Coronavirus (COVID-19): advice and information. Disponível em: https://www.bristol.ac.uk/students/coronavirus/. Acesso em: 11 maio2020.
CHENG, Vincent C.C. et al. Severe acute respiratory syndrome coronavirus as an agent of emerging and reemerging infection. Clinical microbiology reviews, v. 20, n. 4, p. 660-694, 2007.
COSTA, Renata Luiza da; LIBANEO, José Carlos. EDUCAÇÃO PROFISSIONAL TÉCNICA A DISTÂNCIA: a mediação docente e as possibilidades de formação. Educ. rev., Belo Horizonte, v. 34, n. e180600, 2018. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/0102-44698180600. Acesso em: 05 maio 2020.
Freie Universitat. Freie Universidade de Berlim.
INFORMATION REGARDING THE CORONAVIRUS (2019-NCOV). Disponível em: https://www.fu-berlin.de/en/sites/ coronavirus/index.html. Acesso em: 11 maio 2020.
HODGES, Charles et al. The difference between emergency remote teaching and online learning. EDUCAUSE Review. 27 mar. 2020. Disponível em: https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning, 2020. Acesso em: 11 maio 2020.
JORNAL DA USP. USP oferece subsídios para que estudantes mantenham atividades a distância. 07 abr. 2020. Disponível em: https://jornal.usp.br/universidade/usp-oferece-subsidios-a-estudantes-sem-equipamentos-para-atividades-a-distancia/. Acesso em: 11 maio 2020.
LOPES, Rosemara Perpetua; FURKOTTER, Monica. Formação inicial de professores em tempos de TDIC: uma questão em aberto. Educ. rev., Belo Horizonte, v. 32, n. 4, p. 269-296, dez. 2016. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/0102-4698150675.
MAIA, Carmem, and João Mattar. ABC da EaD: a educação a distância hoje. Pearson Prentice Hall, 2008.
MICHIGAN State University. Keep Teaching: A Guide to Remote Teaching at MSU. Disponível em: https://remote.msu.edu/teaching/. Acesso em: 05 maio 2020.
NYC Department of Education, 2020. Coronavirus Update. Disponível em: https://www.schools.nyc.gov/school-life/health-and-wellness/coronavirus-update. Acesso em: 11 maio 2020.
QS World University Rankings. Disponível em: https://www.topuniversities.com/ university-rankings/world-university-rankings/2020. Acesso em: 02 de maio de 2020.
RADIO FRANÇA INTERNACIONA. Teleschool opens in France. Disponível em: http://www.rfi.fr/en/france/20200323-teleschool-opens-in-france-as-homework-takes-on-a-new-meaning-under-covid-19. Acesso em: 05 maio 2020.
UFMG. Universidade Federal de Minas Gerais. UFMG não vai adotar aulas a distância enquanto vigorarem medidas para contenção de pandemia. Disponível em: https://ufmg.br/comunicacao/noticias/aulas-prograd. Acesso em: 11 maio 2020.
UFRGS. Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Reitoria institui portarias que regulam atividades durante período de suspensão de aulas. Disponível em: http://www.ufrgs.br/ufrgs/noticias/reitoria-institui-portarias-que-regulam-atividades-durante-periodo-de-suspensao-de-aulas. Acesso em: 11 maio 2020.
UFRJ. Universidade Federal do Rio de Janeiro. Coronavírus: UFRJ suspende aulas por período indeterminado. Disponível em: https://ufrj.br/noticia/2020/03/23/coronavirus-ufrj-suspende-aulas-por-periodo-indeterminado. Acesso em: 11 maio 2020.
ULISBOA. Universidade de Lisboa. Página Covid-19: Informações. Disponível em: https://covid19.ulisboa.pt/. Acesso em: 11 maio 2020.
UNESCO, 2020. COVID-19: impact on Education. Disponível em: https://en.unesco.org/covid19/educationresponse. Acesso em: 11 maio 2020.
UNICAMP. Universidade Estadual de Campinas. Página especial Covid-19. Disponível em: https://www.unicamp.br/unicamp/coronavirus/notas-e-medidas. Acesso em: 11 maio 2020.
UNICAMP. Universidade Estadual de Campinas. Resolução mantém suspensas aulas presenciais da Pós-Graduação e torna opcional atividades não presenciais. Resolução GR nº. 37/2020, de 24/03/2020. Disponível em: https://www.unicamp.br/unicamp/noticias/2020/03/24/resolucao-mantem-suspensas-aulas-presenciais-da-pos-graduacao-e-torna-opcional. Acesso em: 11 maio 2020.
USP. Universidade de São Paulo. A USP e a Covid-19. Disponível em: https://jornal.usp.br/coronavirus/. Acesso em: 11 maio 2020.
XIAO, Chunchen and Yi Li. 2020. Analysis on the Influence of Epidemic on Education in China. In: DAS, Veena; KHAN, Naveeda (ed.). Covid-19 and Student Focused Concerns: Threats and Possibilities, American Ethnologist website. Disponível em: https://americanethnologist.org/features/collections/covid-19-and-student-focused-concerns-threats-and-possibilities/analysis-on-the-influence-of-epidemic-on-education-in-china. Acesso em: 01 maio 2020.
XINHUA NEWS AGENCY. China Focus: Schools start online courses as epidemic control postpones new semester. fev. 2020, Disponível em: http://www.xinhuanet.com/ english/2020-02/17/c_138792006_2.htm. Acesso em: 01 maio 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Eucidio Pimenta Arruda
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
By submitting an article to EmRede Journal and having it approved, the authors agree to transfer, without remuneration, the following rights to EmRede: the rights of first publication and the permission for EmRede to redistribute this article and its metadata to indexing and reference that its editors deem appropriate. By virtue of appearing in this public access magazine, the articles are free to use by the authors, with attributions that allow distribution, remix, adaptation and creation based on your work, even for commercial purposes, as long as due credit is given for the original creation to EmRede Journal.
Creative Commons License - Attribution 4.0 International (CC-BY).