Emergency remote education: elements for public policies in Brazilian education in times of Covid-19

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53628/emrede.v7i1.621

Keywords:

Covid-19. Remote Education. Public policies in digital education.

Abstract

Covid-19 spread rapidly around the world in 2020 and led to the unprecedented situation of 90% of the student population being isolated worldwide. In this work, we seek to highlight the exceptionality of the situation that led countless countries to develop emergency remote education actions and the implications for different educational levels. We analyze the Brazilian context, in which there is evidence of an incipient appropriation of digital technologies in public education. We identified the main information about internet access in the country, in order to discuss possible educational policies with a view to promoting the maintenance of school life, albeit on digital levels, in order to strengthen the school as the central axis of Brazilian society.

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Author Biography

Eucidio Pimenta Arruda, Universidade Federal de Minas Gerais

Graduado em História pela Universidade Federal de Minas Gerais (1999), Mestre e Doutor em Educação pela UFMG (2002 e 2009). Trabalhou na Universidade Estadual de Minas Gerais entre 2002 e 2005, nas áreas de Educação, Tecnologia e Metodologia do Ensino de História. Trabalhou na Universidade Fumec entre 2002 e 2008, onde desenvolveu atividades como diretor de EaD, Coordenador do Projeto Veredas, Coordenador do setor de Especialização e desenvolveu diversos projetos de pesquisa e extensão. Trabalhou na Universidade Federal de Uberlândia (UFU) entre julho de 2008 e agosto de 2012, como professor permanente do Programa de Pós Grduação em Educação (PPGED/FACED/UFU), professor nos cursos de Pedagogia e Comunicação, coordenador do curso de Pedagogia a Distância FACED/UAB/UFU e como responsável pela área de Tecnologia do Centro de Educação a Distância da UFU. Membro da Associação Brasileira de Ensino de História (ABEH). Membro da Associação Nacional de História (ANPUH). Membro da Associação Universidade em Rede (UNIREDE).

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Published

2020-05-15

How to Cite

Arruda, E. P. (2020). Emergency remote education: elements for public policies in Brazilian education in times of Covid-19. EmRede - Distance Education Journal, 7(1), 257–275. https://doi.org/10.53628/emrede.v7i1.621